Az internetalapú szolgáltatás tagadhatatlanul az egyik legsikeresebb banki üzletággá vált az elmúlt egy-másfél évben: a GKI és a Sun Microsystem együttműködésével készült felmérés becslése szerint 2007 végére az ügyfelek száma megközelítette az 1,8 milliót, ez majdnem egy harmadával több az egy évvel korábbinál. Az ügyfélszám alapján – értelemszerűen – a lakossági területen megy jobban az üzlet, hiszen magánfelhasználókból jelenleg nagyjából másfél milliót tarthatnak nyilván a bankok. A növekedés pedig egyelőre töretlennek tűnik: az a hitelintézet, amelyik évi 30 százalékos ügyfélszámbővülésről számol be, nem feltétlenül nevezheti magát éllovasnak.
A szakma doyenjének ezen a területen is az OTP Bank számít Magyarországon, amely 1999-ben, az elsők között indította el internetes szolgáltatását. Ennek tükrében nem csoda, hogy a legnagyobb hazai bank ezen a területen is vezet, hiszen internetbanki kapcsolatot létesített klienseinek száma március végére meghaladta a 700 ezret. A többi hazai banknak ugyanakkor szintén nincs miért szégyenkeznie: a CIB az év végén 166 ezer ügyféllel állt kapcsolatban, a Raiffeisen szolgáltatásait 81 ezer, míg az Erstéét több mint 130 ezer kliens használja. Emellett mindhárom, utóbb említett szereplő 30 százalékos, vagy azt meghaladó ügyfélszámbővülést generált egy év alatt, a Raiffeisennél pedig több mint másfélszeres volt az emelkedés. (A Raiffeisenhez hasonló növekedési ütemet produkált a K&H is, így jelenleg 150 ezer internethasználó ügyféllel áll kapcsolatban.)
A drasztikus növekedés ugyanakkor nemcsak az internetelérési pontok gyarapodásával magyarázható, hanem nagyon tiszta gazdasági érdekekkel is. Bár a szolgáltatást nyújtó bankok nem keresik magukat degeszre az üzleten – a beszedett díjak, jutalékok összege leginkább csak a hálózat fenntartására elég –, az ügyfelek annál inkább: az internetes szolgáltatás igényléséhez az esetek túlnyomó részében nem társul külön havi díj, és egy akár bankon kívüli átutalás a fiókban indított árának töredékéért is megoldható. A hazai piac gyors fejlődése ugyanakkor korántsem elég ahhoz, hogy akár az érintett bankok, akár az ügyfelek elbízzák magukat, hiszen a lemaradásunk jelentős mind a fejlettebb nyugati, mind a régiós államokhoz képest.
A GfK csoport legutóbbi, 2008 februárjában publikált felmérése szerint az internetes bankolás – 13 ország összehasonlításában – egyértelműen Ausztriában a legnépszerűbb: közel minden második nethasználó intézi pénzügyeit legalább havonta az interneten keresztül. Hazánkat e téren megelőzi Lengyelország, Szlovénia, Horvátország, Csehország és Szlovákia is, hiszen napi rendszerességgel a magyar netezők csupán 7 százaléka intézi a világhálón banki ügyeit, 77 százalékuk viszont sohasem.
Növekedési korlátok ezzel együtt érzékelhetők a magyarországi internetbanki piacon is: bár még csak a felnőtt lakosság nem egészen felének van internet-hozzáférése, a penetráció növekedési üteme évről évre lassul. Az internethasználók egy kisebb, de nem elhanyagolható része viszont még az olcsó árakkal és a kényelemmel sem vehető rá arra, hogy elektronikus csatornákon keresztül intézze pénzügyeit.
Sok vállalkozást vagy magánszemélyt az internetes visszaélésektől való – sokszor hamis alapokra épülő – félelem tart vissza, de akad olyan is, aki szereti vizuálisan nyomon követni a pénz útját, és ezért inkább készpénzzel fizet, vagy csekket ad fel, csakhogy foghasson valamit a kezében. (Ez a hozzáállás a kívülállók számára részben érthetetlennek tűnhet, hiszen ha valaki erős könyvelői vénával óhajtja kezelni pénzügyeit, a számlaegyenlegek kinyomtatásával ugyanúgy megteheti.)
A potenciális felhasználók körét ugyanakkor bővíti az új szereplők megjelenése: az FHB csoporthoz tartozó kereskedelmi bank néhány héttel ezelőtt indította el internetbanki szolgáltatását, és a 2006 októberében indult Allianz Bank is néhány hónapos – ám közlése szerint sikeres – múltra tekinthet vissza az üzletágban. A hitelintézetek mindenesetre minden erejükkel igyekeznek meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy az elektronikus szolgáltatások semmivel sem kockázatosabbak a papíralapúaknál: sőt, utóbbiak több lehetőséget nyújtanak a visszaélésekre, annak ellenére, hogy a tranzakciókról „írást” kap az ügyfél. Az internetbanki szolgáltatások biztonságába vetett hitet ugyanakkor komoly csalási kísérletek még nem rengették meg: bár néhány hónappal ezelőtt több nagybank – például az MKB és a CIB – ügyfeleinél is próbálkoztak csalók, a kísérletek igen amatőr megoldásokon – egyebek mellett fordítóprogrammal írt e-mailen – alapultak.
Biztonság A bankok biztonsági rendszerei ugyanakkor egyre kifinomultabbak és egyre több biztonsági kaput iktatnak be a rendszerbe jutáshoz. A Raiffeisen DirektNet internetbankingnál például az elektronikus utalások indításához – az azonosító és a titkos jelszó mellett – bizonyos limitek felett SMS-aláírást is kér a rendszer. Az SMS-aláírás kódja a rendszerből való kilépés után érvényét veszti, így a későbbiekben nem lehet vele visszaélni. A használat biztonságát – emelték ki a banknál – fokozza többek között a tranzakciós limitek és az időkorlát alkalmazása, illetve a konkurens bejelentkezések elleni védelem. A pénzügyi tranzakciók folyamatos ellenőrzéséhez mobilbanking szolgáltatás is igényelhető.
A CIB-nél ennek kapcsán felhívták a figyelmet arra: az ügyfelek is kiszűrhetik a kockázatokat, s odafigyeléssel, megfelelő körültekintéssel sokat tehetnek az internet biztonságos használata érdekében. A CIB egyébként a közelmúltban vezette be új azonosítási lehetőségként a tokent: ez egy PIN kóddal védett kódgenerátor, amely egyszer felhasználható (30 másodpercig érvényes) jelszót ad. A rendszerbe való belépéskor és a megbízás megadásakor a token által generált számot kell beírni a jelszó helyére, amelyet a banki rendszer a token adatai alapján ellenőriz.
Fejlesztés A biztonsági követelmények teljesítésén túl persze a termékfejlesztésre is erős hangsúlyt helyeznek internetbanki szolgáltatásaik kapcsán a hitelintézetek: ugyanis már kezdenek elmúlni azok az idők, amikor a kliensek szinte kizárólag számlaadatok lekérdezésére, netán kisebb – jórészt saját számlák közötti – átutalásokra használják a szolgáltatást.
A lapunknak nyilatkozó szereplők válaszai alapján a többség elsősorban az értékpapír-szolgáltatások – ezen belül főleg a befektetésijegy-vásárlás – lehetővé tételére hajt, de akadnak egészen egyedi megoldások is. Az előbbi területhez igazodva a Raiffeisen hamarosan bevezeti internetbrókering rendszerét, amelynek révén az ügyfél pénzpiaci információkhoz juthat és tőzsdei megbízásokat adhat. Hasonló cipőben jár a K&H is: a banknál hamarosan befektetési tranzakciók indítása (befektetési jegyek, részvények, állampapírok vétele-eladása) is elérhető lesz.
Az UniCredit viszont – mutatott rá Komócsi Sándor termék- és szolgáltatásmenedzsmentért felelős ügyvezető igazgató – ebből a szempontból már megelőzte a piacot: a bank már most is nyújt internetes értékpapír-szolgáltatásokat, így tőzsdei részvény vételét-eladását, befektetési alapok forgalmazását, értékpapírtranszfert, egyenleg- és számlatörténet-lekérdezést. A bank legutóbb a SEPA-átutalás lehetőségét vezette be, amely lehetővé teszi, hogy a magánszemélyek, vállalkozások és állami szervek az euróövezeten belül egységes fizetési módokat használva, készpénz nélkül fizethessenek.
Az értékpapír-műveletek mellett hasonló súllyal szerepelnek a fejlesztési irányok között a kényelmi szolgáltatások is. Az Erste a közműszámlák fizetésével bővítené a palettát, az OTP Bank pedig egy vagyontervezést segítő lehetőség kialakításán dolgozik.
Pluszszolgáltatás Ami pedig az extra elemeket illeti: az OTP-nél lehetőség van autópálya-matrica vásárlására, regisztrálni lehet az EME Zrt. szolgáltatásaira, amellyel közvetlenül a bankszámla terhére egyenlíthető ki a parkolási díj vagy az újság-előfizetés. Ezenkívül az internetbank eBPP funkciója a szükséges regisztrációt követően biztosítja a szolgáltatói számlák egyszerű átutalással való kiegyenlítését. A hitelintézet lakossági ügyfelei internetbankon keresztül igényelhetnek bankkártyát, folyószámlahitelt, egyes OTPdirekt-szolgáltatások ki- és bekapcsolását is elvégezhetik, sőt már az internetbankban is elérhető a bankjegy-automatákon megszokott Neophon-feltöltés. A CIB Internet Bank Klub néven bevezetett szolgáltatásával az ügyfelek számos webáruházban vásárolhatnak kedvezményesen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.