BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fék az öngondoskodásnak - Még bizalmatlanabbak vagyunk

Miközben a válság által kísért gazdasági környezet állandó szlogenje lett, hogy az öngondoskodás szerepe felértékelődik, az életbiztosítási díjbevételek látványos zuhanása egyelőre ezt nem támasztja alá.

Igaz, a piac a befektetéshez kötött unit-linked terméktől valóban elmozdult a klasszikus életbiztosítások irányába, ám az emberek biztosítókba (és bankokba) vetett bizalma megrendült, ráadásul – bár csökkent azoknak az aránya, akik bíznak az állami nyugdíjban – a legtöbben nem tudják kiegészíteni majdani jövedelmüket az öngondoskodás révén.

Az Aviva csoport közelmúltban végzett nemzetközi kutatása szerint drasztikusan megnőtt azoknak a száma, akik a válság kitörése óta kevésbé bíznak a megtakarításokkal foglalkozó pénzügyi szolgáltatókban, mint egy évvel korábban. Magyarországon ezt a bizalomvesztést a megkérdezettek csaknem 60 százalékánál tapasztalták, míg a csehek és a franciák fele, a lengyeleknek pedig kevesebb mint a fele áll kevésbé optimistán a szolgáltatókhoz.

Ezzel párhuzamosan a kutatásból az is kiderül, hogy bár általánosságban a magyarok befektetési mentalitása korábban is kockázatkerülő volt, most azonban még óvatosabbak lettek. Magyarországon a rizikót nem vállalók aránya a 2008-ban mért 39 százalékról az idén 46-ra nőtt. Közép-európai szomszédaink valamivel bátrabbak: a lengyelek 34, a románok 37 százaléka állítja, hogy visszafogottabb a befektetései kockázatait illetően.

Megtakarításból ugyanakkor egyre kevesebb van: a megkérdezett magyarok majdnem 50 százaléka ezt a gazdasági hanyatlással, illetve személyes körülményeinek megváltozásával magyarázta, ez utóbbi szintén a válságra vezethető vissza. A többség az állása bizonytalanná válását vagy elvesztését említette az okok között. A magyarok 38, a csehek 41, míg a románok 23 százaléka hivatkozott erre megtakarításai visszafogásának indokaként.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.