BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsjelentési szezon Amerikában

A múlt hét folyamán több mint ezer amerikai vállalat hozta nyilvánosságra második negyedéves gyorsjelentését. Köztük volt több világszerte ismert cég is, összeállításunkban közleményeikből szemezgettünk, és a nyilvánosságra hozott eredmények mellett megpróbáltuk azt is körüljárni, hogy milyen okok és piaci körülmények játszottak szerepet az egyes iparágak, cégek teljesítményében.

Pénzügyi szektor

 

A múlt héten hozta nyilvánosságra második negyedéves jelentését több jelentős amerikai bank. A jelentések eléggé vegyes képet mutattak. Pozitív, az elemzői várakozásokat meghaladó eredményről számolt be a Western Union és a Wells Fargo, mint ahogy korábban már több amerikai bankház is. A nemzetközi fizetési forgalom lebonyolításában éllovasnak számító Western Union 231,5 millió dolláros nyereségről számolt be, ami részvényenként 31 centet jelent. A vállalat közleménye szerint azonban a cég legnagyobb piacának számító Egyesült Államokban a bevételek több mint 11 százalékkal estek, és az elemzők szerint a cégnek világszerte 12 százalékos csökkenéssel kell majd szembenéznie. A Wells Fargo nettó eredménye 3,17 milliárd dollár lett, ami részvényenként 57 centes nyereséget jelent.

Nem volt ilyen pozitív a Morgan Stanley beszámolója. A bankház összesen 159 millió dolláros veszteségről számolt be, ami részvényenként 1,37 dollárt jelent. A vállalati felvásárlásokkal és egyesülésekkel foglalkozó tanácsadó üzletág és az alapkezelő részleg a vártnál nagyobb negatívumot mutatott ki. Az egyetlen pozitív bevételt hozó üzletág a fix-bevételes kibocsátások lebonyolítása volt.

 

 

Üdítőgyártás

 

Az elmúlt héten hozta nyilvánosságra számait a világ két vezető üdítőgyártója a Coca-Cola és a Pepsi. Az iparágban világvezetőként nyilvántartott Coca-Cola összesen 2,04 milliárd dolláros – részvényenként 88 centes – nyereségről számolt be. A cég értékesítése világszerte 4 százalékkal nőtt, azonban ez főképp az újonnan felfedezett kínai (14 százalék) és indiai (33 százalék) piacok jó teljesítményének köszönhető.

A világ második legnagyobb üdítőgyártójaként nyilvántartott Pepsi 1,66 milliárd dolláros – részvényenként 1,06 dolláros – nyereséget ért el a második negyedévben. Richard Goodman, a vállalat pénzügyi vezetője szerint a legnagyobb probléma az, hogy a cég által gyártott és forgalmazott Gatorade sportitalok helyett a válság következtében a fogyasztók a versenytársak olcsóbb termékei felé fordultak. A pénzügyi vezető elmondása szerint a vállalat nem tervezi a sportitalok árának csökkentését, de a cég marketingstratégiája keretein belül a jelen helyzetben is hűségesnek számító versenyszerűen atletizálók felé fognak lépéseket tenni.

Fontos megemlíteni, hogy a pozitív eredmény ellenére mindkét vállalat árbevétele esik. A cégek a bevételcsökkenés okaként a világszerte csökkenő értékesítéseket nevezték meg, amelyért a túl erős dollárt okolják.

 

Autóipar

 

A múlt héten jelent meg az Egyesült Államok második legnagyobb autógyártójának számító Ford második negyedéves gyorsjelentése is. A cég 638 millió dolláros veszteségről számolt be, ami meghaladta az elemzői várakozásokat, azonban sokkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi 8,7 milliárd dolláros veszteség. A vállalat volt az egyetlen a három nagy detroit-i autógyártó közül, amely nem kért állami segítséget a válság következtében beálló siralmas autópiaci helyzet nyomán. A Ford belföldi értékesítése csak 33 százalékot zuhant a múlt hónapban szemben a General Motors 40 és a Chrysler 46 százalékos csökkenésével. Ennek köszönhetően a Ford részesedése az amerikai autópiacon 16,1 százalékra nőtt, melynek következtében a Toyotát megelőzve a második legnagyobb értékesítővé léphetett elő a General Motors után. Alan Mulally, a cég vezérigazgatója szerint a válság következtében beálló fagyos autópiaci helyzet felengedése után a megszerzett piaci részesedést a Ford ki tudja használni, és a vállalat várhatóan 2011-ben már profitról számolhat majd be. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy továbbra is vevőt keresnek a tulajdonukban lévő svéd Volvóra. Jelenleg a Geely Holding Group Co. és a Beijing Automotive Industry Holding Co., Kína két legnagyobb autógyártója tűnik befutónak. A svéd leányt várhatóan 2 milliárd dollárért tudják majd értékesíteni, amely mindössze egyharmada annak amit a Ford fizetett érte közel egy évtizeddel ezelőtt.

 

Informatikai szektor

 

A múlt héten számolt be második negyedéves teljesítményéről a világ vezető informatikai cégei között számon tartott Apple és Microsoft is. A Steve Jobs által irányított, elsősorban prémium kategóriás hordozható számítógépeiről és zenelejátszóiról ismert Apple az év második három hónapjában összesen 1,23 milliárd, részvényenként 1,35 dolláros nyereségről adott hírt. „A pozitív eredményt annak köszönhetjük, hogy a MacBook Pro notebookok árát 300 dollárral csökkentettük. Ennek következtében a Mac értékesítéseink a negyedév során 4 százalékkal nőttek, miközben az IDC kutatásai szerint az iparág értékesítése 3,1 százalékkal csökkent.” – mondta el Tim Cook, a cég működésért felelős vezetője.

A világ legnagyobb szoftverkészítőjeként számon tartott Microsoft már nem tudott ilyen rózsás eredményekről beszámolni. A vállalat közleménye szerint az általuk értékesített szoftverek mennyisége 17 százalékkal 13,1 milliárd dollárra csökkent. 23 éve nem fordult elő, hogy a Microsoft az eladott mennyiség csökkenéséről számolt volna be. A cég nyeresége 3,05 milliárd dollár volt, ami részvényenként 34 centet jelent. Ez 29 százalékos profitcsökkenés az elmúlt negyedévhez képest.

 

Internet-vállalatok

 

Az interneten is érezteti magát a válság hatása, ez olvasható ki három nagy internetes cég a múlt héten nyilvánosságra hozott második negyedéves gyorsjelentéséből. A keresőszolgáltatásáról és ingyenes levelezőrendszeréről ismert Yahoo! Inc beszámolója szerint a második negyedéves eredménye összesen 141,4 millió dollár, vagyis részvényenként 10 cent volt. „Azonban ez még nem a fellendülés jele, a vállalat bevételeinek 88 százaléka az internetes hirdetési üzletágból fakad, ami a válság miatt pang az ürességtől.” – mondta el Carol Bartz, a cég januárban kinevezett új vezérigazgatója. A cég pozitív eredménye abból fakad, hogy az újonnan kinevezett vezérigazgató munkába állás után azonnal racionalizálásokba kezdett a vállalatnál, rengeteg alkalmazottat elbocsátott, átszervezte a cégvezetés struktúráját és profiltisztítást is végrehajtott.

Bár az Amazon.com vállalat értékesítései 14 százalékkal 4,65 milliárd dollárra növekedtek az elmúlt negyedévben, de a bevezetett ingyenes házhozszállítás és a különböző kedvezmények következtében a profit 10 százalékkal csökkent az előző három hónaphoz képest. A vállalat új termékek - kedvező árú netbookok és különböző kültéri eszközök - bevezetésével próbált piacot elhódítani a versenytársaktól, azonban a bevezetett kedvezmények miatt a profit csökkenésnek indult. A cég eredménye 142 millió dollárra csökkent, ami 32 centes veszteséget jelent részvényenként.

Az Egyesült Államok leglátogatottabb internetes kereskedelmi oldalának a tulajdonosa, az EBay Inc. is a múlt héten számolt be a második negyedéves teljesítményéről. A vállalat nyeresége 327,3 millió dollár, vagyis részvényenként 25 cent volt. „A cég az elmúlt időszakban tovább mozdult a fix áras termékek árusítása felé az eredeti online aukciós ház koncepció felől, hogy lelassítsa az ügyfelek Amazon.com-hoz való elpártolását. Az EBay csökkentette a termékek regisztrációs díját, hogy az eladók több árut kínáljanak a rendszeren keresztül, és változásokat eszközöltünk a keresőrendszerben, hogy a vásárlók mindig megtalálják a legjobb ajánlatokat.” – mondta el John Donahoe, a cég vezérigazgatója. Az elemzők szerint az EBay értékesítései az idei évben 4,7 százalékkal fognak mérséklődni. Ez lesz az első csökkenés mióta a vállalatot 1998-ban bevezették a tőzsdére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.