Az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzése szerint a söripari cégek szárnyalását a kijózanodás, és az elmúlt évek konszolidációjának folytatódása követheti.A vállalat legfrissebb elemzésében a sörgyártók piacát és az azt befolyásoló tényezőket vizsgálta meg.
Az elemzésből kiderül, hogy a szektort az elmúlt években, globális léptékben egyetlen szóval lehetett megfelelően jellemezni: konszolidáció.
A piac mára meglehetősen telítetté vált, ami azt jelenti, hogy társaságtól és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül egy-egy újabb márka piacra dobása általában már csupán marginális hozzáadott értékkel bír az összesített árbevétel tekintetében. Az Equilor megítélése szerint a sörpiac szereplőinek egyetlen komoly lehetősége a növekedésre és a piacszerzésre, ha más hasonló profilú cégekkel fuzionálnak, vagy megvásárolják azokat.
A 2000-es évek második felében számos példa volt látható a sörgyártók között lezajló konszolidációra, amelyek alapjaiban rajzolták át a szektor térképét. Az Equilor elemzése részletesen összefoglalja a konszolidáció legfontosabb eseményeit, melyek közül a legnagyobb volumenű ilyen tranzakcióra éppen 2008-ban került sor, amikor a belgiumi székhelyű InBev rekordmértékű 52 milliárd dollárért megvásárolta az amerikai piac egyik vezető cégét, az Anheuser-Busch-t. A sörgyártói piacon lejátszódó konszolidációs folyamatoknak a résztvevői az Equilor elemzői szerint többszörös előnyre tehetnek szert a versenytársakkal szemben: amellett, hogy az új vállalat piaci részesedése jelentősen megugrik a fúziók, felvásárlások révén, az új, egyesült cégek jelentős megtakarításokat képesek elérni a szinergiahatásra építve.
A magyar sörpiac: zsugorodó söröskorsók
Miközben a nemzetközi sörgyártói piacon élesedik a verseny és fokozódik a konszolidációs nyomás, a magyar piacon is hasonlóan nehéz iparági környezettel kell szembenéznie a gyártóknak az Equilor szakértőinek véleménye szerint. Mindez, kiegészülve a fokozatosan csökkenő sörfogyasztással, komoly fejtörést okoz a hazai piacon jelen lévő szereplőknek.
A magyar sörpiac 90%-át három nemzetközi nagyvállalat tulajdonában lévő cég uralja: a Borsodi Sörgyár Zrt., a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Heineken Hungária Zrt.
A triumvirátus mellett érdemes megemlíteni a Pécsi Sörfőzdét, amely mára az egyetlen magyar tulajdonban maradt sörgyártó. A hazai söripar fontosságát mutatja, hogy a 150 milliárd forintos éves árbevételével a húsipar mögött a második legfontosabb élelmiszeripari ágazat az országban.
A sörgyártói piac szempontjából érdekes lehet, hogy a nemzetközileg is piacvezető Anheuser-Busch InBev egy csomagban értékesíteni kívánja a kelet-közép európai érdekeltségeit, amely magában foglalja a Borsodi Sörgyárat is.
A GfK Hungária által nemrég közzétett kutatás szerint a hazai sörfogyasztás 2008 eleje óta csökken, és a trend nem tört meg 2009 első negyedévében sem.
Az idei első négy hónapban 10 százalékos volt a megvásárolt sör mennyiségének visszaesése az előző év azonos időszakához képest, ráadásul a sörgyártók és forgalmazók szempontjából még kedvezőtlenebb, hogy a fogyasztott mennyiség mellett a vevők száma is visszaszorult, azaz kevesebb korsóba kevesebb sör került.
Érdekes ugyanakkor, hogy a visszaesés mértéke kisebb volt a szuperprémium kategóriában, mint az alacsony árkategóriájú termékek esetében. Sőt, a prémium kategóriában év/év alapon még nőtt is az értékesítés 2008-ban. Ez – a sörforgalmazók véleménye szerint – azért lehetséges, mert a fiatal, jellemzően jobban kereső felnőttek sokkal inkább ragaszkodnak a ”multi-márkákhoz”, azaz preferenciájuk a válság hatására sem változott.
Sörcégek árazása: a válság kezdetét közelítő szinteken
A tőzsdék utóbbi hónapokban tapasztalt nagy emelkedéséből a vezető sörgyártók is jócskán kivették a részüket. Ez nem is csoda, hiszen az októberi pánik hatására ezt a szektort sem kímélték az eladók, így az alacsony árazás hatására hamar a befektetők érdeklődésének középpontjába kerültek a szektor részvényei.
Az éves mélypontokról elrugaszkodó részvények közül az AB Inbev és a Carlsberg teljesített a legjobban, ugyanis árfolyamuk 178, illetve 151 százalékkal emelkedett közel fél év alatt. Az emelkedők között visszafogottabban teljesítettek a Heineken papírjai a maguk 42 százalékos drágulásával, míg a piaci hangulat az ausztrál Foster’s Group részvényein szinte nem is éreztette hatását.
Sörrészvényeket, vagy inkább csak sört vegyünk…?
Az Equilor szakértőinek véleménye szerint az alapvető iparági tendenciákban a következő években sem következik be változás, azaz továbbra is a konszolidáció uralja majd a sörgyártói piacot. A még mindig forráshiányos időszak azonban természetesen megnehezíti a hitelből történő felvásárlások, fúziók folytatását.
Az elemzők szerint két szempont alapján érdemes szétnézni a cégek között aszerint, hogy melyek árfolyamában rejlik felértékelődési potenciál.
Az egyik tényezőt a már többször hivatkozott konszolidációs hullám igazolja, azaz mely vállalatok válhatnak felvásárlási célponttá. Ezek esetében ugyanis a befektetők szinte mindig hajlandóak akár prémiumot is fizetni, ha biztossá válik a cég bekebelezése.
Itt olyan társaságok jöhetnek szóba, amelyek egy jelentős potenciállal kecsegtető piacon működnek, viszonylag alacsony adóssággal és magas piaci részesedéssel. A másik szempont az adósságszint, illetve annak esetleges leépítése. Azok a cégek, amelyek a 2009-es évben sikeresen képesek eszközeladások útján finanszírozni és csökkenteni adósságállományukat, jelentős kamatterhektől tudnak megszabadulni.
Ezen szempontok alapján potenciális felvásárlási célpontként jöhet szóba az ausztrál Foster’s Group, mivel a jelenlegi állapotok szerint nincs egyetlen nagyobb részvényese sem a társaságnak. A cég jelentős piaci pozíciót harcolt ki magának az ausztrál sörpiacon, amely egyébként komoly növekedési lehetőséget is tartogat. A Foster’s fundamentális oldalról is ígéretesnek tűnik.
A Thomson Reuters által gyűjtött elemzői konszenzusok alapján úgy tűnik, hogy a vállalat a gyengébb 2008-as és 2009-es üzleti évet követően visszatér a tartós és folyamatosan növekvő nyereségesség útjára. A felvásárlási potenciál miatt az Equilor elemzői a jelenlegi felülértékeltség ellenére is további prémiumot tartanak valószínűnek.
Az ausztrál cég részvényei mellett egy másik potenciális befektetési lehetőség lehet a dán Carlsberg.
A dán vállalat részvényei az utóbbi időszak szép teljesítménye ellenére továbbra is növekedési lehetőséget rejtenek magukban az Equilor szerint. A társaság, bár nem immunis a recesszióra, az elmúlt időszakban kielégítő eredményekről adott számot.
A Carlsberg jövőbeli növekedési kilátásait támogatja, hogy a cég jelentős piaci részesedéshez jutott 2008-ban – a válságot nem tekintve – az igen dinamikusan fejlődő orosz piacon. Az elkövetkező években így a vállalat stabilan 17 százalék körüli eredménynövekedést érhet el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.