Az öngondoskodás nem egy elcsépelt szlogen, hanem válasz arra a kihívásra, amit a kedvezőtlen demográfiai folyamatok vetítenek előre. A fejlett világban egyre magasabb lesz az idősek arány a teljes a társadalmon belül, amely nemcsak társadalmi változásokkal jár együtt, de jelentős gazdasági hatása is lesz. A társadalom elöregedésének hatásai a következő évtizedekben még jóval érezhetőbbek lesznek, mint eddig, és ez mindenkit személyesen fog érinteni. Ezért a nemzetközi Allianz-csoport kiemelt figyelmet szentel a képzés, a munkahely-létesítés, a fogyasztási minták változásai, az időskori és betegellátás, a tőkepiaci fejleményeknek - mindennek szerepe van az öregedő társadalmak jövőterveiben.
Az iparosodás óta feltartóztathatatlanul nő a világ népessége, és a számítások szerint 2050-ig a földön élő polgárok száma meg fogja haladni a 9 milliárdot. A korábbi időkkel ellentétben azonban a világ népességének növekedése ma egyre nagyobb mértékben magyarázható az egész világon növekvő várható élettartammal. A születési ráták viszont csökkennek, és a gyermekek száma (15 éven aluliak) 2020-tól kezdve akár vissza is eshet, míg a 65 éven felüliek száma csaknem egymilliárddal nő majd. Ez azt jelenti, hogy a népesség korszerkezetében erőteljes változásokra kerül sor. Az egész világon megfigyelt fenti trendek ellenére komoly különbségek mutatkoznak az egyes országokban folyó változások ütemét és mértékét tekintve.
A szociális rendszereknek alapvetően két finanszírozási formája van - a hozzájárulásos és a tőke fedezetű rendszerek. A két finanszírozási modellt különböző módon befolyásolja a demográfia fejlődése, amelynek során hosszú távon a tőkefedezeti eljárás van előnyben a hozzájárulásos eljáráshoz képest. Ugyanis a hozzájárulásos finanszírozás változatánál egy a jövőben csökkenő nagyságú munkaképes csoport veszi magára a nem munkaképesek egyre nagyobbra növő csoportjának társadalombiztosítási rendszerét. Ezzel ellentétben a tőkefedezeti eljárásban gyakorlatilag mindenki magáról gondoskodik.
Magyarország népességének alakulására a következő évtizedek során egyértelműen a csökkenés lesz jellemző, 2050-re az ország lakosságának száma 9 millióra eshet, miközben 2045 táján a várható élettartam a 2005 körüli 72,4 évről 79,6 évre növekszik. A természetes negatív növekedést a pozitív bevándorlási mérleg nem képes kiegyenlíteni. A túl alacsony születési arány – jelenleg 1,5 gyermekszülés jut egy nőre - és a lakosság számában az idősek növekvő részaránya a korstruktúra egyértelmű eltolódásához vezetett. Jövőre, a magyar történelemben első alkalommal haladja meg a 65 év fölöttiek számának részaránya a legfeljebb 14 évesek arányát, miközben az évezred közepéig a keresőképes lakosság létszáma mintegy 1,5 millióval esik vissza.
Nyugdíjreform
Nyugdíjreform tekintetében Magyarország élen jár Európában, és elsőként vezette be a tőkefedezetű pillért. A régi, túl nagylelkű rendszerből származó pénzügyi terhek, és a demográfiai fejlődés alapján Magyarország a 90-es években alapvetően megváltoztatta nyugdíjrendszerét. A megreformált rendszer most négy pillérre támaszkodik. A törvényes és a hozzájárulásból finanszírozott nyugdíjbiztosítást egy második, tőkefedezetű pillér egészíti ki, amely kötelező mindazon keresők számára, akik 1998. után jelentek meg a munkaerő piacon, és 42 évnél fiatalabbak voltak. Az összes többi munkavállaló számára fennállt a lehetőség, hogy önként lépjenek be az új rendszerbe.
A második tőkefedezetű pillért a törvényes nyugdíjbiztosítás hozzájárulásainak egy részéből finanszírozzák, melyeket egyéni számlákon helyeznek el. Az életkortól függően a pénz befektetése vagy dinamikus, vagy konzervatív befektetési osztályokba kerül.
A kötelező rendszer mellett van két további pillér, melyekhez a munkavállalók önként hozzájárulhatnak. A harmadik pillér keretében mind a munkaadók, mind a munkavállalók önként fizethetnek összegeket, vagy a meglévő kötelező nyugdíjalapokba, vagy önkéntes nyugdíjalapokba. A befizetések mindkét esetben legalább részben adókedvezménnyel járnak.
Van megoldás
A negyedik pillért csak nemrég, mégpedig 2006-ban vezették be, azzal a céllal, hogy tovább ösztönözzék az adókedvezményes nyugdíj elő-takarékosságot, és bővítsék a munkavállalók befektetési opcióinak körét. Ezeket az egyéni, önkéntes nyugdíj-előtakarékossági számlákat mind brókerek, mind bankok kínálták.
Magyarország nyugdíjrendszere mai formájában még viszonylag új, a tényleges nyugdíjasok nyugellátásuk nagyobbik részét a törvényes nyugdíjbiztosításból kapják. A jövőben azonban a tőkefedezeti rendszerekből származó öregségi bevétel részaránya nőni fog.
Éppen ezért fontos, hogy az öngondoskodás szerepe már a mai fiataloknál is tudatosuljon. Hiszen a nyugodt, kiegyensúlyozott, anyagilag stabil öregkor csak akkor érhető el, ha a különböző pénzügyi eszközöket igénybe véve belevágnak az előtakarékossági és az öngondoskodási programokba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.