A szerződések számában ugyanakkor negyedév/negyedév alapon sem sikerült növekedést elérni: az utolsó három hónapban kötött 24,2 ezer szerződés – ha minimális mértékben is, de – elmarad a harmadik negyedévi mennyiségtől. A lízingpiac szempontjából ugyanakkor kedvezőnek tekinthető az a tény, hogy az új szerződések száma 63 százalékkal mérséklődött a retail szegmensben, ezzel szemben a hazai gépjármű-értékesítés 61-gyel, vagyis jelentősen csökkent a teljes és a lízingpiac közötti – az év közepén még 20 százalékpontos – rés.
A nem túl impozáns adatok persze nem tűnnek meglepőnek sem a hitelezési idősorok, sem a hazai újautó-eladási statisztikák alapján. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint december végén 291,4 milliárd forintnyi gépjárműhitel volt a háztartásoknál, amely közel 9 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. (2008-ban még 25,6 százalékos állománybővülést produkált a piac.) Mindezt úgy sikerült elérni, hogy a gépjárműhiteleknél is meghatározó svájci frank az év egészét tekintve jelentős mértékben erősödött a forinthoz képest, még úgy is, hogy az utolsó hónapokban korrigált a kurzus.
Az új szerződések mennyiségének drasztikus mérséklődéséhez persze – sok egyéb tényező mellett – a finanszírozói szigor is hozzájárulhatott. A svájcifrank-alapú hitelek jegybank által kalkulált átlagos kamatlába az év végére 4 százalékponttal, 17 százalék fölé emelkedett, és az euróalapúaké sem mozdult el a 15 százalék környéki szintről. (A forintalapú kölcsönök ára persze drasztikusan csökkent 2009-ben, de ez nem sokat javított a versenyképességükön.)
Az itthon eladott új autók száma pedig tavaly kevesebb mint a felére esett vissza, és nem sokkal jobbak az idei kilátások sem. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete korábban közzétett előrejelzése szerint az idén várhatóan 65 ezer személygépjárművet helyeznek forgalomba, 7,9 százalékkal többet, mint 2009-ben. A becslés szerint a forgalomba helyezett kishaszonjárművek száma 3,6 százalékkal, 11 ezerre nőhet az idén. A prognózis szerint négyezer motorkerékpárt és 2200 nagy haszongépjárművet helyeznek forgalomba. A motorkerékpár esetében 10,8, a nagy haszongépjárműveknél pedig 5,3 százalékos növekedés várható az idén.
A teljes piac így elérheti a 85 200 darabot, ez 7,4 százalékos emelkedés 2009-hez képest. 2009-ben - forgalomba helyezési alapon - az új személygépjárművek piaca 61, a kishaszonjárműveké pedig 51 százalékkal esett vissza. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.