A korábbi BAR, jelenleg KHR lista alkalmazása felszínre hozott olyan véleményt, hogy a lista korlátozása mellett legyenek megjeleníthetőek azoknak az ügyfeleknek az adatai, akik átlag feletti hitelképességgel rendelkeznek, nincs fizetési késedelmük, és nem vállalaták túl magukat hitelekkel. Ez a javaslat pozitív adóslista néven került a köztudatba, és azt az előnyt várták tőle, hogy a rajta lévők ismert és ellenőrizhető adataik miatti alacsonyabb kockázat és átláthatóság eredményeképp gyorsabban, könnyebben, olcsóbban jussanak hitelhez.
Érdekes módon a javaslat mára igencsak megváltozott, miközben az érdekeltek igyekeznek összemosni a teljeskörű hitelinformációs rendszert a pozitív adóslistával. A valóságban azon kívül, aki működteti, és a költségeket bevételezi, senkinek nem pozitív az adóslista – szögezi le az egyesület. Különösen nem a fogyasztóknak, legyenek jó, vagy rossz adósok. Igazolja ezt, hogy az ombudsmant több bizottsági ülésen sem tudták meggyőzni a támogató képviselők arról, hogy a lista a lakosságnak előnyös lenne.
A hiteltanácsadók szerint semmilyen garancia nincs arra, hogy olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben juthatna hitelhez az, aki a listán kedvező eredményeket mutat, ilyen vállalást egyik bank sem tett, az sem tisztázott, milyen rendezőelvek alapján történne a minősítés.
Az sem tisztázott, hogy ki állná a lista költségeit, valószínű, hogy az az ügyfeleken csapódna le. Súlyos aggályt vet fel, hogy a felkerülő adatok ügyfél által történő előzetes ellenőrzésére nincs lehetőség, illetve nem elfogadott adatokat tartalmaz.
A jelenlegi KHR lista egyik nagy hibája, hogy utólagosan értesítenek a felkerülésről, ezért hiba, tévedés esetén a végleges törlés szinte leküzdhetetlen akadályokba ütközik, sokaknak nincs is energiájuk végigjárni, ezért indok nélkül vannak a listán, de azt nem kifogásolják, illetve az ismert kézbesítési szabályok miatt tudomást sem szereznek a felkerülésről. Ez részben a sokat kifogásolt kézbesítési szabályok módosításával, részben úgy lenne elkerülhető, hogy előzetes értesítést küldene a lista kezelője a beérkezett adatról, és az ügyfélnek lehetne ideje és módja a bejegyzés előtt azt javíttatni, vagy nyom nélkül töröltetni.
Kijelenthető, hogy a teljeskörű hitelinformációs rendszer nem pozitív adóslista, nem szolgálja egyetlen ügyfélkör érdekeit, nem biztosítja az adat ellenőrzésének és elfogadásának jogát, ezért az adatok felkerülésének valóságtartalma megkérdőjelezhető, és bevezetésére nem érett sem a hazai fogyasztói tudatosság, sem a szolgáltatói szokások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.