Két hét viszonylagos nyugalom után ezen a héten ugyanis az árakat befolyásoló események történtek, illetve néhány régebben kezdődött, középtávú változás is érzékelhető mértékűvé vált.
A közép-kelet-európai régió pénzpiacai komoly nyomás alá kerültek a legújabb görög fejlemények hatására, s a befektetők nemcsak az euróövezet gyenge láncszemeinek tartott gazdaságokból menekülnek, hanem azokból az országokból is, amelyek eddig ellenállónak bizonyultak a görög aggodalmakkal szemben. Portugália és Spanyolország minősítése is romlott.
Ebből következően a dollár csütörtökön egyéves csúcsára erősödött az euró ellenében. Ez hatott a magyar fizetőeszközre is, április 28-án a dollár 8,66 forinttal erősödött egy nap alatt, s 207,1 forinton volt. Pénteken pedig a 202-204 forintos árfolyamsávban mozgott.
Az elmúlt időszakban a kőolaj és termékjegyzés-árak is emelkedtek: áprilisban a kőolaj jegyzésára mintegy 6 dollárral nőtt hordónként, míg egy tonna benzin ára körülbelül 18 dollárral, a gázolajé pedig 50 dollárral.
A piacon azonban ezen túlmenően is érzékelhetők az árdrágító hatások: a vulkáni hamu után visszatér az élet, egyre többen utaznak, s így az üzemanyag kereslet is nő. Argentínában pedig az energia-iparban dolgozó munkások bérkövetelése miatt került veszélybe a finomítók folyamatos működése.
Mindebből következően a jegyzésárak tovább emelkedhetnek a következő hetekben. Ebből pedig egyértelműen látható, hogy koránt sincs vége még a magyar piacon a drágulásnak.
Szakértők felhívták a figyelmet arra is, hogy a magyar piacon meghatározó Mol Nyrt. az elmúlt hetekben nem mindig, illetve nem mindig olyan mértékben emelte az árakat, mint ami a jegyzésárak változása alapján indokolt lett volna. A jövő héten azonban valószínűleg a magyar olajcég sem vonhatja már ki magát a nemzetközi hatások alól, s ezért emelnie kell néhány forinttal a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát, ami persze a kutaknál is érzeteti majd a hatását.
Az uniós kiskereskedelmi árak mindenesetre azt mutatják, hogy a magyar üzemanyagárak az EU-s átlag körül, illetve alatta vannak: a dízel a magyar piacon egy kicsit az átlag feletti árú, míg a benzin mintegy 7 százalékkal olcsóbb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.