BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden tizedik vállalati bankszámla megszűnik egy éven belül

Minden cégalapításkor kötelezően bankszámlát kell nyitni az induló vállalatnak, és mivel a cégalakítások száma Magyarországon évről évre növekszik, ezért a bankszektornak ügyfélszám szempontjából garantáltan növekvő piacot biztosít a vállalati szegmens.

A Dun & Bradstreet (D&B) kockázatkezelési szakértő adataiból kiderül, hogy a vállalatok 16 százaléka egynél több bankszámlával rendelkezik. Természetesen a cégek működésük során nem maradnak mindig ugyanannál a banknál, a meglévő vállalati ügyfélkör kb. 12-13 százaléka szünteti meg évente meglévő bankkapcsolatát és vándorolhat át más bankhoz. A kérdés, hogy kik ennek a főbb nyertesei és vesztesei.

Vállalati ügyfélszám a pénzintézeteknél

A magyar vállalati szféra bankhasználatáról elmondható, hogy 18 százalékuk tartja bankszámláját valamelyik takarék-, vagy hitelszövetkezetnél, míg 82 százalékuk bankokkal köt szerződést. A vállalati bankszámlaszerződések 76 százalékán 10 bank osztozik, míg a maradék 24 százalékra 222 darab pénzintézet jut. Érdekesség, hogy az újonnan bankként is debütáló, Magyarországon korábban elsősorban biztosítási tevékenységükről ismert pénzintézetek vállalati ügyfélszám alapján az élmezőny közelébe küzdötték fel magukat. Az AXA Bank közel 7500 vállalati ügyfelével a 12. helyen áll, míg az Allianz Bank a 42. az ING pedig az 52. a vállalati ügyfelek száma alapján felálló 232-es listán.
 
Még mindig magasan az OTP rendelkezik a legtöbb céges ügyféllel, azonban az OTP az egyetlen az élmezőnyben, akiknek tartósan csökken a vállalati ügyfélköre. Az elmúlt év során végbement közel 2,5 %-os csökkenés miatt továbbra sem kell aggódniuk a részvényeseknek, mivel így is közel 40 százalékkal nagyobb az OTP vállalati ügyfélköre, mint a második szereplő K&H banké. A legnagyobb növekedést az elmúlt egy év során az Erste, a CIB, az Unicredit és az AXA bank érte el az élmezőnyből. A TOP 12 pénzintézeten kívül a legnagyobb csökkenés a Banco Popolare és az ING Bank vállalati ügyfélkörében következett be, míg az elmúlt év nagy „nyertesei” az FHB és az Allianz Bank, a vállalati számlavezetések terén. A magyar vállalatokról elmondható, hogy továbbra sem pártoltak el a takarékszövetkezetektől, mivel a takarékszövetkezetek ügyfélállománya közel 1 százalékot nőtt az elmúlt évben, sőt a vállalati ügyfelek száma alapján létrehozott TOP listában az első 20 pénzintézet közül 6 takarékszövetkezet.
 
A bankok 2010-es vállalati ügyfélszámát összehasonlítva a megelőző két évvel megállapítható, hogy a jelenleg 10 legtöbb vállalati ügyféllel rendelkező banknál nem tapasztalhatunk nagy átrendeződést.  Az Erste és Raiffeisen, valamint az Unicredit és az MKB helycseréjén kívül nem történt változás, a Citibank pozíciójavításának oka az Inter-Európa Bank CIB-bel való egyesülése. A többi pénzpiaci szereplőnél már vannak nagyobb ugrások a vállalati ügyfelek száma alapján elfoglalt pozíció tekintetében.  Az FHB 72 helyett javított, mivel 2009-ről 2010-re megháromszorozta vállalati ügyfelei számát. Kiemelkedő még az Allianz Bank teljesítménye, ahol a vállalati ügyfélszám duplázás egy év alatt 37 pozíciót repítette előre a bankot. Jelentős vállalati ügyfélszám növekedést ért még a Gyöngyöspata és Vidéke Takarékszövetkezet és az Oberbank is. 
 
A vállalati bankszámlaszámok és a számlavezető bankok minden vállalat cégkivonatában megtalálhatók, az adatok forrása a D&B összes magyar cégre kiterjedő, hiteles, folyamatosan frissülő teljeskörű cégbírósági információkat is tartalmazó adatbázisa. Az új bankszámlanyitások, bankváltások monitorozása összekötve megfelelő pénzügyi, fizetési fegyelemre vonatkozó cégadatokkal rendkívül hasznos információ a bankok számára az ügyfélkockázatosság megítélésekor, ügyfélvesztés megelőzésében, célzottan új ügyfelek szerzésekor, nem beszélve a monitoring lehetőségekről, melyek több mint 120 féle negatív esemény bekövetkeztéről értesítik időben az igénybe vevőt, mondta Keleti József, a Dun & Bradstreet (D&B) ügyvezető igazgatója.

Pénzintézeti vállalati ügyfélkör kockázatossága

A D&B egyedi Failure scoreja alapján előrejelzi, hogy milyen valószínűséggel kerül egy adott cég az elkövetkező 12 hónap során csőd-, felszámolási eljárás alá, vagy a fizetésképtelenség állapotába. A bankok vállalati portfólióját vizsgálva ez alapján megállapítható, hogy mely banknál kötnek szerződést a kevésbé kockázatos, valamint a kockázatosabb vállalatok.  A Failure score fontos döntéselősegítő információt szolgáltat a bankok számára azzal kapcsolatban, hogy mely ügyfelükre kell hitelezés esetén jobban odafigyelni. Keleti József elmondta, hogy ez az információ azonban nemcsak a bankok számára, hanem az üzleti szférában tevékenykedő vállatok számára is fontos, amikor utalásos számlát állítanak ki partnerüknek, és szeretnék elkerülni a vevői nemfizetéseket.

A 10 legnagyobb vállalati ügyfélszámmal rendelkező bank rangsora vállalati ügyfélköre biztonságossága alapján

Helyezés; Pénzintézet

1 Citibank
2 OTP
3 K&H
4 BB
5 MKB
6 ERSTE
7 Volksbank
8 Raiffeisen
9 UniCredit
10 CIB

A 10 legnagyobb vállalati ügyfélszámmal rendelkező bankból az OTP és a K&H mind ügyfélszám, mind pedig ügyfél-kockázatosság szempontjából az élvonalban van. Ha az 1000 vállalati ügyfél feletti pénzintézeteket vizsgáljuk, akkor az első 5 legbiztonságosabb vállalati ügyfélkörrel rendelkező pénzintézet listájában már 2 takarékszövetkezet is szerepel.

1000 feletti vállalati ügyfélszámmal rendelkező pénzintézet vállalati ügyfélköre biztonságossága  alapján

1 Commerzbank
2 Citibank
3 SAVARIA Takarékszövetkezet
4 Rajka és Vidéke Takarékszövetkezet
5 OTP

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.