Az Essenben szervezett C. A. R. (Contemporary Art Ruhr) vásáron – amelynek első, médiaművészetre szakosodott része július elején zajlott le, a második, általános profilú rendezvény pedig novemberben esedékes – az idén kiemelt szerepet kap a magyar művészeti szcéna. Ennek köszönhetően négy hazai galéria is kiutazott, kiutazik az észak-rajna–vesztfáliai városba. Ennél nagyobb – öttagú – magyar kontingens csak a májusi ViennAfairen szerepelt, amely kezdettől fogva a középpontba helyezte a kelet-közép-európai galériákat. A Nessim, a Viltin és a Videospace mellett a hazai galériás élet egyik legrégebbi szereplője, a Várfok is fontosnak tartotta megjelenni a mindössze néhány éves múltra visszatekintő, ám koncepcióját tekintve nagyon izgalmas C. A. R.-on.
A fotóművészetre szakosodott Nessim Galéria és a Viltin ugyanakkor Essennél sokkal távolabbi helyszínekre is eljutott az idén. Márciusban ez a két galéria képviselte Magyarországot az Art Dubai vásáron. Surányi Miklós, a Nessim vezetője a Világgazdaságnak elmondta: stand-juk már csak azért is nagy érdeklődést váltott ki, mert az egyetlen volt a harminc ország hetven kiállítója között, amelynél kizárólag fotókat lehetett látni. „Dubajban nyitott, érdeklődő közönséget találtunk, és a Nessim művészei által képviselt képi világ számos ponton kapcsolódott ahhoz a vizuális kultúrához, amelyben felnőttek” – fogalmazott Surányi. November végén a Contemporary Istanbulon vesz részt a budapesti fotógaléria. A Várfokhoz hasonlóan két évtizedes múlttal rendelkező Knoll az általa évek óta látogatott ViennAfair és Art Moscow mellett egy távoli „kalandot” is tervez a 2010-es esztendőben, de ennek részleteit Pilinger Erzsébet galériavezető elmondása szerint még nem véglegesítették.
Az a trend, hogy a kortárs művészeti galériák fokozták külföldi vásárokon való részvételüket, már 2009-ben is megfigyelhető volt (VG, 2009. június 8., 15. oldal). Ebben szerepet játszott a pangó hazai piac miatti „menekülési kényszer”, de az is, hogy a Nemzeti Kulturális Alap – amint arról több ízben írtunk – programot indított a kortárs galériák külföldi vásári szerepléseinek támogatására. Ez a program 2010-ben is folytatódik, de a feltételek változása miatt a galériák nehezebben tudják igénybe venni a segítséget, mint korábban. A 40 millió forintos keretösszegre most már utófinanszírozásos formában lehet pályázni, ezt komoly bizonytalansági tényezőként értékelik a galériák. „A pályázat beadási határideje november, tehát az idei vásári kiadásokat legjobb esetben is 2011-ben kaphatjuk vissza” – mutat rá Pilinger Erzsébet. Hasonlóan vélekedik Szalóky Károly, a Várfok tulajdonosa, hozzátéve, hogy a gazdasági válság miatt mostanában vállalati szponzorokat is nehezebb megnyerni, mint korábban. Márpedig az állami vagy magánmecenatúra elengedhetetlen ahhoz, hogy a nyugati versenytársaikhoz viszonyítva meglehetősen tőkeszegény magyar galériák rendszeres jelenlétet tudjanak biztosítani egy-egy vásáron. A Várfok például 1998 óta vesz részt ilyen külföldi eseményeken (Párizs, Zürich, Köln stb.), de a több mint egy tucat rendezvényből mindössze kettőt sikerült pénzügyi nyereséggel zárni, és ezek közül is csak egy volt számottevő. Ezzel számolni kell a vásári jelentkezéseknél – húzza alá Szalóky. Összességében akkor nevezhető eredményesnek egy vásár, ha a későbbiekben presztízs és új kapcsolatok révén megtérül a befektetett (esetenként legalább néhány millió forintos) tőke.
Ez alapján nekünk, magyaroknak nem sok keresnivalónk lenne a térségben, ennek ellenére az eddigi szereplések azt bizonyítják, hogy van érdeklődés a kelet-közép-európai kortárs művészet iránt. A szimpátiát többek között a mentalitásbeli rokonsággal magyarázza a szakértő.
Figyelmeztet ugyanakkor arra, hogy a gyorsan fejlődő és éppen ezért nagy hasznot ígérő ázsiai művészeti piacokra a hatalmas nemzetközi érdeklődés miatt egyre nehezebb lesz bekerülnünk – ezért időben meg kell ragadni a lehetőségeket.
Ez alapján nekünk, magyaroknak nem sok keresnivalónk lenne a térségben, ennek ellenére az eddigi szereplések azt bizonyítják, hogy van érdeklődés a kelet-közép-európai kortárs művészet iránt. A szimpátiát többek között a mentalitásbeli rokonsággal magyarázza a szakértő.
Figyelmeztet ugyanakkor arra, hogy a gyorsan fejlődő és éppen ezért nagy hasznot ígérő ázsiai művészeti piacokra a hatalmas nemzetközi érdeklődés miatt egyre nehezebb lesz bekerülnünk – ezért időben meg kell ragadni a lehetőségeket. Art Dubai -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.