BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Külföldre vándorolhatnak a nagyvállalati hitelek a bankadó miatt

Elképzelhető, hogy a bankadó következményeként a hazánkkal szomszédos országok pénzintézetei veszik át a magyar nagyvállalatok finanszírozását. A nemzetközi bankok üzleti megfontolásból onnan nyújthatnak hitelt, ahol a nyereségüket nem terheli adó, a hazai vállalatoknak, pedig szinte mindegy honnan származik a kölcsön – állítja a Világgazdaság Online-nak nyilatkozó adószakértő.

Szolnoki Béla, BDO Magyarország adótanácsadó partnere nem bocsátkozik becslésekbe a nagyvállalati hitelállományt illetően, de azt elárulja, hogy többmilliárd forintos összegre rúghat a tétel. A nagyvállalati hitelek kivándorlása csak egy része a lehetséges következményeknek: a lakossági ügyfelek tekintetében elképzelhető, hogy az adóteher egy része a banki szolgáltatások költségében fog megjelenni.

Külföldön már működik

Európában öt tagállamban működik jelenleg vagy a közeljövőben bankadó, ehhez jön még az Egyesült Államok. Mértékét tekintve a magyar különadó jelenti a legnagyobb terhet, de egyedül itt vetették ki az adót átmeneti jelleggel. A többi országban a „bankadó” a jövőben a szisztéma szerves része marad. Más kérdés, hogy Német- és Svédországban, valamint az USA-ban a bevétel nem az állami költségvetésbe, hanem külön alapba kerül.

A szakember szerint ugyanis nem véletlen, hogy a pénzintézetek hevesen tiltakoztak mind az adó, mind annak mértéke ellen. A pénzintézetek különadójának első felét – számítások szerint mintegy 100 milliárd forintot - ma éjfélig kell az érintett szervezeteknek bevallaniuk és befizetniük. A központi költségvetésbe összesen 200 milliárd forintot vár a kormány a bankadóból, a második részlet december 10-én lesz esedékes. Az augusztus 30-ig szóló államháztartási adatok szerint a deficitből 211,1 milliárd forintot kell lefaragni a szeptember és december közötti időszakban ahhoz, hogy valóra válhasson az eredményszemléletben 3,8 százalékos hiánycél.

Egyes nyugat-európai országokban, mint Németországban, Franciaországban és Svédországban, valamint az Egyesült Államokban a bankok által befizetett összeg egy külön alapba kerül, amely kifejezetten az ország pénzügyi stabilitását hivatott szolgálni. Egyedül nálunk folyik a központi büdzsébe, amely így a költségvetési hiányt finanszírozza. Szolnoki Béla szerint ez szintén a hazai szervezetek ellenállását fokozta.

Az érintett pénzintézetek kifogásolják, hogy számos bizonytalanság akad a banki különadót illetően. Több alkalommal például kérdésként merült fel, hogy a kamateredmény vagy a kamatkülönbözet képezi-e az adó alapját, Szolnoki Béla szerint ez a kettő ugyanazt jelenti, egyszerűen vannak olyan cégek, amelyeknél más-más megnevezés szerepel a beszámolónak.

A bankok különadó alapját a 2009-es beszámoló alapján kell kiszámítani, amely már több hónapja a vállalatok rendelkezésére áll, s a teher mértékéről is már régóta tudni, így a bankoknak nem jelenthet nehézséget az adónem kiszámítása.

Szolnoki Béla szerint pusztán az jelenthet nehézséget, hogy az adó bevallásához, így a kiszámításához sincsen a korábbiakhoz hasonló nyomtatvány és kitöltési útmutató. Ám a törvény pontosan definiálja minden szervezet esetében, mit, hogyan kell számolni, s egyes fogalmak az intézmények esetében mit jelentenek.

Lapunk úgy tudja, hogy az öt legnagyobb mérlegfőösszegű magyar kereskedelmi bank már kiszámolta és a holnap be is fizeti a költségvetésbe a pénzügyi szolgáltatókra kivetett különadót. Az elvonást nem adóként, hanem egyéb ráfordításként számolják el a pénzintézetek, így az nemcsak az adózás előtti és az adózott, de az üzleti eredményt is csökkenti.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.