Lengyel László, a Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója az ülés megnyitásakor úgy fogalmazott: az ágazat a jéghegynek ütközött, mint a Titanic, ez a jéghegy pedig a kormány. Mint mondta, intézményeket nem lehet úgy felszámolni, hogy a kormány nem tud újakat a helyére állítani. A tartós intézmények felépítésének hiánya ugyanis aláássa a nemzetközi bizalmat. Figyelembe kell venni azt is, hogy 1997 óta csak a nyugdíjrendszer keretében történt nagy, intézményes reform. Nem lehet egy költségvetést tartós növekedési pályára állítani ideiglenes, lényegében idegen intézményekkel stabilizálni.
A konferencia teljes anyagát megtekintheti itt
Oszkó Péter volt pénzügyminiszter szerint a mostani kormányzati gazdaságpolitika azokat a helyeket keresi, ahol van tartalék, amelyet el lehet venni, reménykedve, hogy a növekedés elmulasztja a strukturális feszültségeket. Ugyanakkor illúzió az elképzelés, miszerint egyes szektorokat meg lehet adóztatni úgy, hogy az nem érinti a többi üzletágat. A nyugdíjrendszer éppen csak fenntartható pályára állt és szó sincs arról, hogy többlet lenne. A következő 14 hónapban mintegy 400 milliárdnyi kifizetés kerül az államkasszába, de ettől a refinanszírozandó államadósság nem csökken, vagyis a 400 milliárd forint az államadósság finanszírozása tekintetében hiányozni fog. 2008-ban láttuk, milyen hatással jár, ha a magánnyugdíj pénztárakat kivonulnak az állampapír piacról. Sok pénztár kizárólag a tagdíjbevételből finanszírozza magát, így nem tudni, hogy a következő 14 hónapot hogyan élik túl a pénztárak. Ezeket a kérdéseket sürgősen rendezni kéne.
Bod Péter Ákos, a Corvinus Egyetem tanszékvezetője szerint a kormány startja azért különös, mert a tankönyvi példa szerint, ha egy kormány megnyeri a választást, az első időszakban általában szigorúbb megszorító politikát alkalmaz. A magyar szuverén adósság legfeljebb BBB és a helyzet a válság hatására romlott, miközben a riválisok javítottak helyzetükön. Ezért keskeny a gazdasági ösvény, ameddig nem következik be felminősítés. A helyzet cudar, hiszen a 2010-es év ugyan jobb lesz, mint 2009, de ismét a nettó export kezdi húzni a GDP-t, de a belső felhasználás trendje lefelé tart. Márpedig a gazdaság csak akkor fenntartható, ha a belső felhasználás nem csökken.
Surányi György, a Corvinus Egyetem tanára úgy látja, óriási szakadék van a Magyarországról kialakult percepció és a valóság között. Harminc év után először van folyó fizetési mérleg szufficit, méghozzá jelentős. A korábbi deficit miatt az ország külföldi eladósodottsági szintje magas, ez a legkomolyabb sebezhetőségi tényező. Ebben a folyamatban kedvező változás állt be 2008-2009-ben. Igaz, emögött radikális belföldi beruházáscsökkenés húzódik meg, ez pedig bizalomhiányból fakad. A válság élesen rámutatott arra, hogy a maastrichti kritériumrendszer használhatatlan, mert a legfontosabb kérdéssel, az adott ország külső egyensúlyi helyzetével nem foglalkozik. Amikor egy ország explicitté teszi államadósságát, tartósan magasabb kockázati prémiumot idéz elő. Az elemzők ugyanis nem rendelkeznek azzal a szofisztikáltsággal, amivel megkülönböztethetik az almát a körtétől. Ha a világ elfogadja, hogy 60 százalékos államadósság alatt jó egy ország, akkor azok az államok, amelyek komoly reformra szánják el magukat, kifejezetten rosszabb helyzetbe kerülnek. Ezt Magyarországon is figyelembe kell venni.
A Ratkó-generáció befizet a tőkefedezeti rendszerbe, túlkereslet alakul ki az eszközök iránt, harminc év múlva azonban a befizetők száma csökken, és így a kereslet is visszaesik. Így amit ma megtakarítunk, harminc év múlva sokkal kisebb hozadékot jelent. Semmilyen rendszer nem garantálhatja a nyugdíjak reálértékének megőrzését.
Heim Péter, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. elnöke úgy véli, a svéd típusú, központi pénztárral és egyéni számlákkal működő rendszer lehet a legalkalmasabb Magyarországon. Itt a pénztár itt csak adminisztrál és a stratégiáról dönt, a vagyonkezelést pedig pályázattal kiválasztott cégek bonyolítanák, rotációs elvvel. A legrosszabb egynegyed évente kiesik, az erre eső vagyonkezelő kiesik és új cég léphet a helyére, így a jól dolgozó vagyonkezelők a rendszerben maradhatnak.
Ha az ország nem tér át a svéd modellre, 5-600 milliárd forintnyi vagyon áramolhat vissza a TB-nyugdíjrendszerbe. Ezzel ugyan technikailag csökken a deficit, de valójában nem segít a költségvetésen. Jövőre az intézkedés hatására legalább 160 milliárddal növekszik a nettó kínálati nyomás az államkötvények piacán, vagyis nehezebbé válik az adósságfinanszírozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.