A fotográfia a kultúra egyik olyan területe, ahol hosszan sorolhatjuk a világ vezető alkotói közé emelkedett magyar származású művészek neveit Moholy-Nagy Lászlótól André Kertészen és Robert Capán át Martin Munkácsiig. Capa munkáinak tavalyi, tömegeket vonzó kiállítása után a budapesti Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum termeiben most Munkácsi alkotásaiból láthatunk összeállítást az életművét 1923-tól halálának évéig, 1963-ig átfogó, több mint 250 képet felvonultató kiállításon 2011. január 9-ig. Az anyag, számos vintázs kép (lásd másik cikkünket az oldalon) és néhány későbbi nagyítás több állomásból álló sorozat részeként, hamburgi, berlini, New York-i, San Franciscó-i és moszkvai bemutatás után érkezett Budapestre, s a tárlat Munkácsi munkásságának egyik saját maga által, a New York-i Harper’s Bazaar magazinban megfogalmazott alapelve alapján kapta a Think While You Shoot, vagyis Gondolkodj, miközben fotózol címet. A sajtó- és divatfotózásban alapvető fordulatokat hozó Munkácsi ugyanis elképesztő módszerességgel kereste – és találta meg – a téma bemutatására a legalkalmasabb, legkülönlegesebb szögeket, perspektívákat, s például az ellenfény alkalmazásával való folyamatos kísérletezésének eredményei sem véletlenül tananyagok a világ számos helyén leendő fotográfusok és fotótörténészek számára.
A termekben járkálva több olyan fotót láthatunk itt újra, ezúttal eredetiben, amelyet a közönség jól ismer, de annyira önálló életet él a vizuális kultúrában, hogy talán nem is ugrik be róla Munkácsi neve – ennél jobban kevés dolog jelezheti egy fotó sikerét. A Budapest után Berlinben, majd a 30-as évek közepétől New Yorkban élő, s közben Libériától Brazíliáig számos helyen dolgozó mester híres afrikai szociofotói vagy a vetődő kapusok, a napernyős strandfotók, a Zeppelin-utazás vagy a Copacabana képei, a fotóesszék darabjai, a focimeccs és a bikaviadal történéseit a stadionbeli közönség reakcióin, arckifejezésének a változásán keresztül követő felvételek közül néhány biztosan ismerős lesz.
A portrékon Louis Armstrongtól Marlene Dietrichen és Fred Asteiren át Katherine Hepburnig láthatjuk több évtized sztárjait, s szerepel a tárlaton Frida Kahlo és Diego Rivera közös portréja is, amelynél tömörebben és pontosabban valószínűleg lehetetlen megfogalmazni, érzékeltetni a két festőlegenda karakterét és viszonyát.
A látványos, világosan strukturált, szórakoztató és a laikus érdeklődők, valamint a szakma számára is biztosan emlékezetessé váló kiállítás kurátora, F. C. Gundlach német divatfotós és gyűjtő, a magyarországi adaptáció pedig Gundlach mellett a ludwigos Oltai Katát és munkatársait dicséri.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.