A jövő évi árak megjelenéséig október 30-áig kell várniuk azoknak az ügyfeleknek, akik új kgfb szerződést szeretnének kötni, ám az ügyfeleknek a tavalyinál sokkal nagyobb kedvezményre nem számíthatnak– mondja lapunk megkeresésére Marosvölgyi Péter, az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója. Tavaly átlagosan 22 ezer forint volt a kötelező éves díja a személy-gépjárművekre, hozzávetőleg fele annyi, mint 2003-ban, a „szokásos” kampányhullám időszakok előtt. Az árcsökkenés részben a piaci versenynek, részben az online díj-összehasonlításnak köszönhető. Úgy látja, ha biztosítók egy bizonyos határ alá nem mehetnek, mert az már a rendszer sérülékenységét veszélyeztetné, hiszen a befizetett díjakból a károkat rendezni is kell jövőre. A kgfb szerződések a szolgáltatóknak már egyébként sem hoz igazán profitot.
Egyes spekulációk szerint a kgfb díjakat feljebb nyomhatja az is, hogy a biztosítóknak 2010-ben már különadót is kell fizetniük, valamint idén elég kedvezőtlenül alakult a biztosítók kárhányada az árvíz és vörösiszap katasztrófa után történt kifizetések miatt.
Az árszabásra a kínálati mozgás is hatással lehet: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) októbertől felfüggesztette az AIM Általános Biztosító Zrt. számára a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződések kötését és a meglévőket is fel kellett mondani, így mintegy 60-70 ezer autótulajdonosnak már biztosan új szolgáltatót kell keresnie. A piacra viszont új belépőként érkezik a román tulajdonú Astra Biztosító Zrt., amelynek árai jelentősen befolyásolhatják az év végi biztosító váltás kampány kötési statisztikáját.
Ilyen lehet az új szereplőként megjelenő Astra, amely az ügyfelek bizalmát nagy eséllyel próbálja majd ezzel az eszközzel megszerezni. A másik olyan biztosító, amelyiknek mindenképpen ügyfélbázist kell építenie, a tavalyi kampányból kizárt, idén visszatérő Wabard, amely kötési lehetőség híján az elmúlt évben korábbi személyautós ügyfeleinek jelentős részét elveszítette. A piacvezető Allianznak nem látszik más választása, ha tartani akarja piacvezető pozícióját, mint tavalyi stratégiájának követése: az új belépők számára várhatóan ismét igen nyomott díjakat hirdet meg – jelentős kampánykedvezményt alkalmazva. Tavaly ez a biztosító szerezte a legtöbb új ügyfelet, igaz, ezért jelentős árat fizetett: új kötéseinek mintegy felét a régi, magasabb díjas ügyfelei közül szerezte, vagyis jelentősen csökkent a díjállománya. Direktbiztosítói pozíciójának erősítése, valamint a kedvező üzemméret elérése érdekében a korábbi offenzív árpolitika alkalmazása várható a Generteltől, amely a tavalyi gyakorlathoz hasonlóan ismét újabb szeleteket igyekszik majd kihasítani a piaci tortából.Marosvölgyi Péter szerint az Astrának 70-100 ezer ügyfelet kell szereznie ahhoz, hogy hosszú távon is piacképes maradjon. Ezt csak úgy teheti meg, ha bizonyos szegmensekben – például vidéki, nagy teljesítményű autókra, vagy budapesti kis teljesítményű gépjárművekre – kedvezményeket ad. A bukaresti székhelyű Astra Biztosító Románia egyik vezető biztosító társasága. Korábbi hírek szerint az Astra idén a kötelező biztosítás területén 50 ezer új szerződésre akar szert tenni, amelyhez szinte biztosan nagy akciókat fognak ajánlani.
Jó hír az autósoknak, hogy idén – 2009-hez hasonlóan – casco biztosítást is jóval kedvezőbben lehet a kgfb-vel együtt kötni, mint az év többi hónapjában. A casco biztosítás átlagdíja az elmúlt években hozzávetőleg 50 százalékkal csökkent. Az idei díjszabásban egy átlagos autó sztenderd teljes körű cascojára 80-100 ezer forintot fizetnek ki a tulajdonosok. Kaszab Attila, a K&H Biztosító Zrt. nem-életbiztosítási üzletág vezetője szerint az internetes üzletkötés elterjedése, a casco termékek közötti különbségek csökkenése és a kötelező évfordulójának felszabadítása miatt népszerűvé válhat a kötelező és a casco együttkötése. Ha az autósok mindkét szerződést egy időben egy helyen kötik a biztosítók 10-30 százalékos kedvezményeket fognak nyújtani.
Szakmai vélemények szerint a legnagyobb kedvezményre - az új kgfb törvény alapján – azok számíthatnak, akik nagy hengerűrtartalmú, ámde kis teljesítményű autókra szerződnek. A korábbi köbcenti alapú díjszabást az autó tényleges teljesítménye szerint számolt árak váltják fel, mivel egyre több olyan gépjármű jelent meg a piacon, amelynek hengerűrtartalma kicsi volt, teljesítménye alapján azonban magasabb kockázati kategóriát indokolt volna. Ilics László, a Generali Providencia vezérigazgató-helyettese szerint az autótulajdonosok közel harmadának e számítás szerint drágul a kötelezője jövőre, de körülbelül ugyanennyien járnak jobban az idei díjszabáshoz képest.
Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) szóvivője szerint a személygépkocsik teljesítmény alapú besorolása nagyobb árdifferenciáltságot hozhat a piacon.
Az előző évek tapasztalata alapján, szélsőséges esetben akár több tízezer forinttal is drágább vagy éppen olcsóbb lehet jövőre ugyanannak az autónak a kötelező biztosítása. Átlagosan egy-egy kgfb újrakötéskor kétezer forintot spórolnak az autótulajdonosok.
Gilyén Ágnes úgy látja, hogy bár a kgfb-törvény az újonnan vásárolt gépkocsik esetében a vásárlás, illetve a szerződéskötés időpontjához köti a szerződés évfordulóját, még jó néhány évig megmaradhat az év végi kgfb-kampány. Csehországban például már évekkel ezelőtt megszűnt a kötelezős szerződések január elsejei évfordulója, ennek ellenére a szerződések harmadának még mindig január elsején van a fordulónapja.
A MABISZ adatai szerint a tavalyi kampány során 1 millió gépjármű-tulajdonos cserélt biztosítót, 500 ezren pedig korábbi biztosítójuknál kötötték újra a szerződést. 2009-ben a szerződések száma 200 ezerrel emelkedett, s meghaladta a 4,1 milliót. Kötelező gépjármű-felelősségbiztosításból a szolgáltatók 129,3 milliárd forint bevételt könyvelhettek el.
Az idén január elsejétől hatályba lépett, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény – a korábban hatályos szabályozástól eltérően – egyértelműen rögzíti, hogy a biztosító az október 30-áig két országos napilapban és a honlapon nem csak a díjakat, hanem valamennyi korrekciós tényezőt tartalmaznia kell.
Ilyen lehet az új szereplőként megjelenő Astra, amely az ügyfelek bizalmát nagy eséllyel próbálja majd ezzel az eszközzel megszerezni. A másik olyan biztosító, amelyiknek mindenképpen ügyfélbázist kell építenie, a tavalyi kampányból kizárt, idén visszatérő Wabard, amely kötési lehetőség híján az elmúlt évben korábbi személyautós ügyfeleinek jelentős részét elveszítette. A piacvezető Allianznak nem látszik más választása, ha tartani akarja piacvezető pozícióját, mint tavalyi stratégiájának követése: az új belépők számára várhatóan ismét igen nyomott díjakat hirdet meg – jelentős kampánykedvezményt alkalmazva. Tavaly ez a biztosító szerezte a legtöbb új ügyfelet, igaz, ezért jelentős árat fizetett: új kötéseinek mintegy felét a régi, magasabb díjas ügyfelei közül szerezte, vagyis jelentősen csökkent a díjállománya. Direktbiztosítói pozíciójának erősítése, valamint a kedvező üzemméret elérése érdekében a korábbi offenzív árpolitika alkalmazása várható a Generteltől, amely a tavalyi gyakorlathoz hasonlóan ismét újabb szeleteket igyekszik majd kihasítani a piaci tortából. Tavaly hozott először nyereséget a kötelező A 2009-es év egyik legfigyelemreméltóbb eseménye a kgfb piacon az volt, hogy a termék 2000 óta először volt nyereséges - áll a PSZÁF keddi közleményében. Ez különösen azért is fontos tény, mert ugyanakkor – vélhetően többek között a verseny hatására – az egy szerződésre eső átlagdíjak mintegy 7 százalékkal csökkentek. A változás hátterében – összpiaci szinten – meghúzódó okok két további pozitív jelet is mutatnak: ha kis mértékben is, de javult (csökkent) a kgfb ágazat költséghányada, s ami különösen jelentős tényező, csökkent a káresemények száma is. A kárdarabszám apadásának egyik legfontosabb tényezője a személyi sérüléses károk számának csökkenése. A díjak csökkenése 2010 második negyedévi adatok alapján folytatódott: az egy szerződésre eső átlagdíj további 6 százalékkal esett és az egy szerződére eső kárfelhasználás is további 3 százalékos mérséklődést mutat. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.