Túl van a mélyponton az áruhitelezés – állítja Balog Gábor, a Cetelem Bank marketing-osztályvezetője, aki a Világgazdaságnak elmondta, hogy az utóbbi években folyamatos lassú csökkenést tapasztaltak az áruhitelek iránt, majd tavaly egy jelentős visszaesést regisztráltak. Az idén azonban már 5 és 10 százalékos növekedésre számítanak ez előző évi mélyponthoz képest.
Emellett azt is észrevették, hogy az utóbbi években egyre rövidebb lett a karácsony előtti hitelfelvételi időszak. Korábban már november elején élénkülni kezdett a piac, az utóbbi években viszont a hitelek iránti igény inkább csak a hónap második felében fokozódik. A csúcsidőszak rövidülése ellenére az osztályvezető úgy véli, hogy a hitelfelvétel az idén az év utolsó két hónapjában jobban növekszik az előző év azonos időszakához képest, s mint amekkora bővülés az év többi részében volt kimutatható.
A visszaesés és az élénkülés mellett a hitelezés és hiteligények átalakulásáról is beszámoltak a Cetelemnél. Tapasztalataik szerint a piac ugyan kisebb lett, az igénylők azonban megfontoltabbak, és a hitelezés kifinomultabbá vált. A piacon egyre ritkább a nullaszázalékos teljes hiteldíj-mutatójú kölcsön, és a bankok egyre gyakrabban várnak önerőt, ezért csökken az első benyomásra történő vásárlásokra felvett hitelek aránya.
Emellett a Cetelem Bank szerint egyszerre érezhető a verseny tompulása és élesedése az áruhitelek piacán. Egyrészt egyre kevésbé lehet kedvezményes és akciós hitelekkel meghódítani a igénylőket, másrészt azok sokkal inkább összehasonlítják a felkínált kölcsönöket egymással. A két hatás közül szerinte az utóbbi az erősebb.
Még nem érzékeltek érdemi keresletnövekedést az áruhitelek iránt a Budapest Banknál, ezért úgy gondolják, hogy az idén kicsit később kezdődik a karácsonyi vásárlási szezon. Szerintük a gazdasági válság hitelfelvételi kedvre gyakorolt kedvezőtlen hatása még nem szűnt meg teljesen, ennek ellenére néhány százalékkal nagyobb hitelkihelyezésre számítanak, mint az előző esztendőben.
A hitelintézet 39 900 és 2 millió forint közötti értékű áruhiteleket kínál kereskedelmi partnerein keresztül. Az egyes konstrukciók minden esetben az adott kereskedő által kínált termékekhez igazodnak. Tapasztalataik szerint más lakossági hitelekhez képest az áruhiteleket nagyobb arányban veszik fel nyugdíjasok és olyanok, akik a fix törlesztőrészleteket, illetve a hagyományos, postai csekken történő befizetést jobban szeretik, mint a bankkártya használatát.
Az előző évekhez hasonlóan az idén is november második felétől számít a kérelmek felfutására az OTP Bank. A hónap első felében tapasztalható forgalom nagyságrendileg megegyezik a tavalyi év azonos időszakáéval, azaz elmarad a válság előtti karácsonyi hitelkihelyezéstől. Kereskedő partnereik elmondása alapján ugyan észlelhető már némi emelkedés, ám nem várnak nagyobb fellendülést a tavalyinál.
Nem volt hatással a válság a Credigen Bank áruhitel-forgalmára volumen szempontból – tájékoztatta lapunkat a pénzintézet. A hitelintézet a tulajdonos Credit Agricole Consumer Finance döntése alapján mégis több lépésben fokozatosan felfüggeszti hitelezési tevékenységét. A banktól azt is megtudhattuk, hogy a héten megkezdődtek az áruhitelekhez kapcsolódó kampányok, a csúcsot a korábbi évekhez hasonlóan november 24. és december 24. között várják.
A hitelintézet szerint a kampányidőszakban nagyobb hangsúlyt kapnak a nullaszázalékos teljes hiteldíj-mutatójú kölcsönök. Ezt a konstrukciót rövid futamideje miatt általában a magasabb jövedelmű ügyfelek keresik. A halasztott és az egyszeri vagy havi kezelési költséggel kínált kamatmentes kölcsönök is keresettek, mert azoknál a futamidő nagyobb szabadságot enged meg, és így a havi törlesztőrészlet az ügyfél pénztárcájához igazítható.
A jegybank által kalkulált teljes hitelköltség-mutató 2010 szeptemberében 20,23 százalékot ért el, ez bő három százalékponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi értéknél.
A jegybank által kalkulált teljes hitelköltség-mutató 2010 szeptemberében 20,23 százalékot ért el, ez bő három százalékponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi értéknél. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.