BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ennyit még nem lehetett megtakarítani a kötelezőn

Könnyen az évek óta tartó árcsökkenés végét jelentheti, ha minden olyan autós lecseréli biztosítóját az idei kampányban, aki olcsóbb díjat talál magának. Az autósok 90 százaléka számára elérhető 10 ezer forint feletti rekordméretű megtakarítás ugyanis újabb jelentős veszteséget okozhat a hazai biztosítóknak, ami bizonyosan áremeléshez vezetne a jövőben - áll a Biztosítás.hu internetes portál elemzésében.

Lehet, hogy elkalkulálták magukat a biztosítók és már-már túlságosan is olcsók lettek az idei kötelező díjak. Az első adatok alapján ugyanis várhatóan több mint 3 millió autós talál majd magának kedvezőbb díjat, ami alapjaiban változtathatja meg a kötelező biztosítási piacot. Az autósonként átlag 12 ezer forintos megtakarítás, az eddig legalacsonyabbnak számító tavalyi díjszintet is tovább csökkenti majd, így idén jóval az évi 20 ezer forint alá csökkenhet a kötelező átlagára.
 
Az első váltók közül legtöbben az Allianz, a K&H, az Astra és a KÖBE ajánlatát választották, de ezen biztosítóknak sincs igazi oka az ünneplésre, mivel olyan alacsony díjon szereznek most új ügyfeleket, ami könnyen veszteségessé teheti üzletágukat.
 
Mivel az internetes alkuszok oldalain azok az ún. évközi váltók is válthatnak, akik 2010-ben vették autójukat, így - az előzetes várakozásokkal ellentétben - nem csökken a novemberi váltásban érintett autósok száma sem, akik közül idén minden eddiginél kedvezőbb díjra számíthatnak a kármentes ügyfelek.
 
„A kampányban minden bizonnyal nagyszámú casco szerződést is újra kötnek, mivel az alkuszok együtt kínálják majd oldalaikon a kötelező és a casco váltás lehetőségét. A casco-n átlagosan megtakarítható 20-30 ezer forint miatt a két terméken, együttesen megtakarítható összeg már 40 ezer forint körüli lehet, ami minden magyar család számára bizonyosan vonzó lesz a jelenlegi gazdasági helyzetben.”- emelte ki Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője.

Az első adatok alapján legtöbben az Allianz, az Uniqa, az AEGON, a Genertel és a Generali biztosítóktól távoztak. Mint azonban a szerzési adatokból látható, jellemző az egyes társasághoz való visszaszerződés is, az alacsonyabb díjak elérése érdekében.

A kisebb társaságok közül sokan azt állítják ugyanakkor, hogy ilyen alacsony díjakkal a kötelező biztosítás nem művelhető tovább rentábilisan. Könnyen meglehet, hogy jövőre többen is követik majd ezért az AIM Biztosító példáját, aki a gyilkos árversenyre hivatkozva idén már nem indult a kötelező versenyben.
 
Az autósok számára mindez annyit jelenthet, hogy jó lesz kihasználni az idén minden bizonnyal legalacsonyabb szintjüket elérő kötelező díjakat és átszerződni a legolcsóbb díjat kínáló biztosítókhoz, mert nem mindegy, hogy az árak emelkedése 2012-ben honnan indul majd.

A kötelező.hu közleménye ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy 50-70 ezer autósnak biztosan kedvezőtlenebb lesz a jövő évi díja. Ők azok a (főként fővárosban lakó autósok), akik a kedvezőbb vidéki tarifa reményében vidéken élő családtagjaikat adták meg a jármű tulajdonosának, miközben ők voltak az üzembentartók. Mivel az idén már csak az üzembentartó köthet kötelezőt, az új szerződés már csak az ő nevükre szólhat – eleve magasabb díjkategóriában, ráadásul csupán A0-ás bónuszfokozattal.
 
Az új dilemma: parkolási bérlet vagy kedvezőbb kötelező?
A városban élő fiatalabb autósok mindig jóval magasabb kárkockázatot jelentettek a biztosítók számára, mind az idősebb vidékiek. Ezért főleg a fővárosban élő autótulajdonosok közül éltek sokan (óvatos becslések szerint is több tízezren) azzal a lehetőséggel, hogy az autót idősebb családtagjukra (szülő vagy nagyszülő) íratva jóval kedvezőbb kötelező és casco-biztosítást szereztek járművükre. A belvárosokban lakók eközben üzembentartóként a kedvező parkolási lehetőségekkel is élni tudtak.
 
„Az idei évtől azonban már csak az üzembentartó nevére köthető szerződés – hívja fel a figyelmet az új szabályozás eddig kevésbé figyelmet kapott vonatkozására Lantos Lóránt, a kotelezo.hu vezetője. – Ezzel a lépéssel akár csupán a kötelező kapcsán évi több tízezer forinttal is rosszabbul járhat az, aki eddig élt a fenti trükkel. Nem csupán városi és fiatalabb vezetői kategóriába kerül, de a bónuszbesorolását is A0 fokozatban kénytelen kezdeni. Az olcsóbb kötelező reményében megteheti ugyan, hogy a vidéki rokonát teszi meg üzembentartónak is, ebben az esetben azonban az ingyenes parkolási lehetőségének mondhat búcsút.”
 
„ A legjobb ilyen esetben még mindig az, ha az autós fenntartja korábbi kötelezős szerződését, erre az esetre ugyanis az új szabályozás nem terjed ki – javasolja a kotelezo.hu szakembere. – Ám ha így dönt, akkor is biztosan kimarad az idei, 25-30 százalékot is elérő általános díjcsökkenés kedvező hatásaiból.”

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.