BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem bízzák az államra: A fiatalok már gondolnak a nyugdíjra

A fiatalokat ma már nem csak az utazás, autók vagy a lakás megvásárlása érdekli, az OTP Alapkezelő megbízásából készített Pénzügyi Kultúra Kutatás rámutatott: a válság hatására a fiatalok ma már hajlamosabbak a nyugdíjas évekre is gondolni.

A fiatalok és a többi generáció megtakarítási szokásai, valamint céljai között ugyan jelentős eltérések vannak, a nyugdíj és az időskori anyagi biztonság, valamint az öngondoskodás azonban minden korosztálynál kulcsszerepet játszik, amikor a pénzügyi kultúra kerül szóba.

A pénzügyi válság, valamint a közelmúlt gazdasági eseményei tudatosabbá tették a lakosságot a pénzügyek terén. Ez különösen igaz a társadalom fiatalabb tagjaira – derül ki az OTP Alapkezelő megbízásából végzett Pénzügyi Kultúra Kutatásának fókuszcsoportos vizsgálataiból, amely kitért az egyes generációk megtakarításokról alkotott gondolataira is. 

A különböző generációkba tartozó, megtakarítással rendelkező résztvevők bevonásával készült kvalitatív kutatás tapasztalatai rámutattak: az olyan, továbbra is meghatározó generációs célok, mint a lakás, autó, utazás, valamint az általános anyagi biztonság mellett a fiatalok már hajlamosak gondolni az időskori jólétükre is.  Azonban a hosszú távú megtakarítás gondolatát csak ritkán követik konkrét tettek. Pályakezdőként lényegesen nehezebb félretenni, valamint takarékoskodni, mint 30 éves kor felett, amikor már elég magas jövedelemmel rendelkeznek ahhoz, hogy legyen miből félretenni.  Így ők bankbetéteket, a rövidebb távú befektetéseket, a befektetési alapokat valamint az értékpapírszámlákat preferálják.

A kutatásból az is kiderül, hogy a közép valamint idős generáció esetében továbbra is a hagyományos életív-célok dominálnak: a család anyagi jólétének megtartását, valamint az időskori anyagi biztonságot tartják szem előtt az érettebb generáció tagjai. Ők elsősorban a biztonságos, garantált hozamú befektetéseket, az életbiztosítást, valamint az állampapírokat részesítik előnyben. 

„A fiatalok pénzügyi tudatosságát jól ábrázolja az a tény is, ahogyan a pénzügyi kultúra fogalmáról vélekednek. A fiatalok a fókuszcsoportos kutatás során azzal magyarázták a pénzügyi kultúra fogalmát, hogy az emberek nem bízzák magukat az államra, hanem saját maguk tervezik meg pénzügyeiket. Szerintük a kultúra önállóságot takar. Kialakulásában nagy szerepet játszik a neveltetés és a családi háttér. Ezzel szemben az idősebb generációk a pénzügyi kultúrát a pénzzel való megfelelő bánásmóddal azonosítják” – elemzi az eredményeket Törőcsik Mária, a Pécsi tudományegyetem professzora, a kutatás vezetője. 

„Az OTP Alapkezelőnél úgy véljük, hogy a XXI. századi Magyarországon fontos a pénzügyi tudatosság és mind fontosabb szerepet tölt be az öngondoskodás. Örömmel tapasztaltuk a kutatás során, hogy a fiatal generáció tagjainak körében növekszik az igény a pénzügyi információk iránt és egyre többen szeretnék tudatosan tervezni megtakarításaikat” - vélekedett a kutatás eredményeiről Gáti László az OTP Alapkezelő értékesítési és marketing igazgatója.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.