BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Optimistábbak a lízingcégek

A tavalyi, újabb visszaesés után 2011-ben már élénkülhet a magyarországi piac

A megelőző évinél jóval kisebb, de még mindig igen erőteljes, 35 százalékos mértékben esett vissza tavaly a hazai lízingpiac: a teljes finanszírozott összeg 303 milliárd forintot tett ki, szemben a 2009-es 468 milliárddal – hangzott el a Magyar Lízingszövetség tegnapi sajtótájékoztatóján.

Az üzleti volumen csökkenése mellett a pénzügyi eredmények sem jók: a kedvezőtlen gazdasági környezet és a szektorra kivetett különadó miatt az ágazat egésze várhatóan veszteséget lesz kénytelen elkönyvelni 2010-re vonatkozóan.

A szerződések száma 30 százalékkal esett vissza, és tovább mérséklődött az egy szerződésre jutó átlagos összeg is. Az utolsó negyedévben ugyanakkor a svájci frank erősödése növelte a lízingcégek által kezelt teljes portfólió méretét, amely így 2138 milliárd forintot tett ki, több mint 800 ezer lakossági és 300 ezer kkv-ügyfél mellett.

Ami az egyes részterületeket illeti: a piac egészénél egyértelműen jobban teljesített a flottafinanszírozás, amely az utolsó negyedévben már bő 25 százalékos bővülést produkált a bázisidőszaki kihelyezésekhez képest. Változatlanul gyengén teljesít ugyanakkor az ingatlanüzletág, amely mind a szerződésszámnál, mind a volumennél erős visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A gépjármű-finanszírozási üzletág új kihelyezései szintén tovább csökkentek – a piac 28 százalékkal esett vissza 2009-hez képest –, figyelemre méltó viszont, hogy a lízing egyre nagyobb teret nyert a hitel rovására a finanszírozáson belül.

Dunavölgyi Mária, a Magyar Lízingszövetség elnöke szerint ugyanakkor 2011 már az áttörés éve lehet a hazai lízingpiacon, hiszen a gazdasági környezet javulásával az immár harmadik éve halasztott beruházások akár jelentősen is bővülhetnek. „Ezért – tette hozzá – különösen fontosak számunkra a Magyar Fejlesztési Bankkal és az uniós pályázatokat bonyolító NFÜ-vel megkezdett tárgyalások.” Lévai Gábor, a szervezet főtitkára szerint a legtöbb lízingpiaci szegmensben már növekedhetnek a kihelyezések 2010-hez képest. A szövetség várakozásai szerint a személygépkocsi-finanszírozás 10, a haszongépjárműveké pedig 20 százalékkal növekedhet 2011-ben, a gépek-berendezések, illetve a lakáslízing piacán pedig akár bőven 20 százalék fölötti emelkedés is elképzelhető. Ez utóbbi kapcsán Dunavölgyi Mária megjegyezte: ma már minden hatodik lakást lízingcégek finanszíroznak Magyarországon. Továbbra sem várható viszont áttörés az ingatlanfinanszírozásban.

A hazai lízingcégek szintén óvatosan optimisták a hazai piac kilátásait illetően. Bohács Zoltán, a Lombard Lízing csoport gépjármű-üzletági vezetője szerint a lakosság alacsony hitelfelvételi hajlandósága miatt 2011-ben sem várható jelentősebb növekedés a magánszemélyek autóvásárlásában.

Vélhetően az idén is tovább folytatódik az a tendencia, amely szerint az ügyfelek inkább meglévő hiteleik törlesztésére koncentrálnak, és nem igényelnek újat; ugyanakkor a hitelezés fellendülése nélkül nem lehet számítani az értékesített gépjárművek számának növekedésére. „Ezt a tendenciát erősítheti, illetve gyengítheti a forint árfolyamának változása, a munkaerőpiac alakulása, valamint a kormány idei évi intézkedéseinek lakossági fogadtatása” – tette hozzá. A Lombard Lízing tapasztalatai szerint ugyanakkor a teherautó-piac kezd magához térni; a 2010-es eladási számok 10 százalékkal magasabbak, mint a 2009-es évéi. Ebben a szegmensben is megfigyelhető ugyanakkor a személyautó-piacon tapasztalt tendencia; a nagyvállalati flottavásárlások aránya lényegesen megemelkedett (az összes eladás 30 százalékát teszik ki), míg a kisvállalkozások által, többnyire egyesével vásárolt autók száma drámaian visszaesett.

Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág-igazgatója szerint sem rosszak a flottapiac idei kilátásai. „A vállalkozások jelentős része az elmúlt egy-két évben elhalasztotta a céges autók cse-réjét, ám ez sok esetben növekvő szervizköltségeket, az egyre emelkedő üzemanyagárakkal párhuzamosan növekvő fogyasztást eredményezett. Sok cég már nem halogathatja tovább a beszerzéseket az elöregedő autópark növekvő kockázatai miatt. Másrészt egyes iparágakban már a fellendülés jelei látszanak, ez a céges flották bővítésében is megmutatkozik” – vélekedett a szakember.

Főbb tendenciák 2010-ben (a magyarországi lízingpiacon)

- 35 százalékos visszaesés a finanszírozott összegben

- 30 százalékkal alacsonyabb szerződésszám

- az egy szerződésre jutó kihelyezések értéke tovább csökkent

- a koncentráció további növekedése az ingatlanfinanszírozási piacon

- kis- és középvállalkozói ügyfelek térnyerése az új szerződéseknél

- a flottaüzletág viszonylagosan jó teljesítménye

Forrás: Magyar Lízingszövetség

- 30 százalékkal alacsonyabb szerződésszám

- az egy szerződésre jutó kihelyezések értéke tovább csökkent

- a koncentráció további növekedése az ingatlanfinanszírozási piacon

- kis- és középvállalkozói ügyfelek térnyerése az új szerződéseknél

- a flottaüzletág viszonylagosan jó teljesítménye

Forrás: Magyar Lízingszövetség -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.