BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pozitív adóslista: A PSZÁF szerint vannak gondok a tájékoztatással

Fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytatott a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete öt pénzügyi intézménynél annak megállapítására, hogy a pozitív listás lakossági hitelinformációs rendszerhez (pozitív adóslista) önkéntesen csatlakozott pénzügyi intézmények ügyfelei egyértelmű, teljes körű tájékoztatást kapnak-e a pozitív adóslistáról a szerződéskötés előtt.

A Felügyelet az eljárás során megállapította: mindössze egy hitelintézet informálta teljes körűen a fogyasztókat a pozitív adóslistáról. A vizsgálat két piacvezető banknál alapvető problémákat tárt fel. Utóbbiak annak ellenére sem tájékoztatták megfelelően az ügyfeleket, hogy a vizsgált időszakban már adatokat továbbítottak a pozitív adóslistába.

A vizsgálat során meghallgatott fogyasztók beszámolói és az átadott dokumentumok alapján a Felügyelet megállapította, hogy e bankok több esetben nem adtak sem szóbeli, sem írásos tájékoztatást a pozitív adóslistáról, a pénzügyi intézménynek az adattovábbításban való részvételéről, az ügyfél általi csatlakozás lehetőségéről, a csatlakozás egyszerűségéről, ingyenességéről, bármikori visszavonhatóságáról, s a szolgáltatás előnyeiről - áll a aszervezet álltal szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményben.

A Felügyelet elvárja a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézményektől, hogy valamennyi potenciálisan érintett ügyfél, minden esetben kapjon a szolgáltatással, az adatok továbbításával és azok következményeivel kapcsolatos szóbeli, illetve írásos tájékoztatást. Lényeges, hogy a pénzügyi intézmények valamennyi szóba jöhető fogyasztónak kínálják fel a lehetőséget, hogy szabadon eldönthessék a tájékoztatást követően: kívánják-e adataik rendszerbe történő továbbítását.

A Felügyelet célszerűnek tartja, hogy az ügyfelek pozitív adóslistával kapcsolatos tájékoztatása a hitelszerződéssel kapcsolatos tájékoztatástól és annak megkötésétől elválasztva történjen meg, s a fogyasztók által kitöltött nyilatkozatokat a pénzügyi intézmények ne a hitelcsomagban, hanem attól külön tárolják. Ezzel elkerülhető az a fogyasztói érzület, amely vélelmezi, hogy a hitel-odaítélésnek mintegy előfeltétele a pozitív adóslistához való csatlakozás is. Indokolt, hogy a pénzügyi intézmények csak akkor tájékoztassák az ügyfeleket a pozitív adóslistában való részvételhez társított kedvezményekről, ha azok az ügyfél csatlakozásával egyidejűleg biztosíthatók. Az is szükséges, hogy az újonnan szerződő vagy a korábban kötött szerződésüket módosítani kívánó ügyfelektől a pénzügyi intézmények írásban kérjenek nyilatkozatot arról:  hozzájárulnak-e a létrejövő szerződés adatainak átadásához a pozitív adóslistába.

A Felügyelet elvárja, hogy a pozitív adóslistához önként csatlakozott pénzügyi intézmények az ügyfél személyes megjelenésekor, vagy az ügyféllel való kapcsolatfelvételkor már fennálló hitelszerződések tekintetében is mérjék fel – akár levélbeni megkereséssel – azok pozitív adóslistába történő felvitelének igényét. Az ügyfél-tájékoztatás teljes körű megvalósulását a Felügyelet vizsgálatai során folyamatosan ellenőrizni fogja, és annak eredményét honlapján közzéteszi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.