BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokba kerül, ha törik - Miért nem kötnek cascót a motorosok?

A hazai motorok elenyésző hányadára köt casco biztosítást tulajdonosa, holott az átlagos kár ezeknél a járműveknél jóval nagyobb, mint az autóknál. Az érdektelenség oka elsősorban az eleve magas fenntartási költségekben, illetve a nem túl széles választékban keresendő.

A magyar motorosok többsége egyáltalán nem rendelkezik casco szerződéssel: ez annak ellenére van így, hogy az elmúlt években a hazai piacon is drasztikusan megnőtt a nagy teljesítményű – és persze nagy értékű –, új motorkerékpárok száma. Leegyszerűsítve a képet, ma még leginkább azok a motorosok kötnek casco szerződést, akiknek ezt pénzügyi szolgáltatójuk a finanszírozási szerződés feltételévé teszi.

Ezt alátámasztják a MABISZ adatai is: a múlt évben 799 ezer járműre kötöttek a tulajdonosaik casco biztosítást, míg a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások száma 4 millió 76 ezer darab volt. A számokból kitűnik, hogy minden ötödik járműhöz tartozik casco biztosítás, de ezek szinte kizárólag személyautók.

A jelenség persze a motorosok szempontjából érthető: egy nagy teljesítményű motorkerékpár fenntartási költségei az átlagos személyautókéval vetekednek, amelyekhez számos járulékos tétel is társul. Egy nagy teljesítményű sportmotorral rendelkező tulajdonosnak például – az üzemanyag-költségen felül – a legtöbb autóénál jóval magasabb teljesítményadóval, alkalmanként 25-30 ezer forintos szervizköltséggel kell számolnia, miközben egyetlen pár gumi cseréje is több mint százezer forintba kerül. Ráadásul nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egy garnitúra, sportmotorokon használt gumi élettartama töredéke az autóknál megszokottnak, többnyire a 10 ezer kilométert sem éri el. Emellett a motorkerékpárok többségénél 6000 kilométerenként, de legfeljebb évenként kötelező a legalább olaj- és szűrőcserével egybekötött szerviz. Mindezek tükrében egy nagyobb teljesítményű motor éves fenntartási költsége könnyedén meghaladhatja egy személyautóét, így nem csoda, hogy a tulajdonosok legnagyobb része nem is gondol casco biztosítás megkötésére, főként, ha a járművének még a törlesztő terheit is fizeti.

Ugyanakkor a motorosoknál is több, megkerülhetetlen érv szól a casco mellett. A legfőbb nyilvánvalóan az, hogy ha a motor törik, akkor a legtöbb esetben jelentős a kár, hiszen egy álló helyzetben történt eldőlés is a fényezés komoly károsodásával, és több drága alkatrész (tükrök, irányjelzők) cseréjével járhat. Figyelemre méltó, hogy míg a rendelkezésre álló statisztikák szerint egy motorkerékpárral elszenvedett kár átlagosan 5-600 ezer forint között mozog – ez az autókénak duplája – addig a casco szerződések átlagos éves díja 90 ezer forint alatti, míg az autóknál ennél magasabb, évi 103 ezer.

Azt is látni kell ugyanakkor, hogy a motorosok kevés biztosító számára jelentenek komoly célcsoportot a casco szempontjából. Az online alkuszi portálokon kortól és értéktől függően 2-4 találat esik egy motorra, így túlkínálati piacról sem lehet beszélni. Pedig a célcsoport azért elég széles: a KSH adatai szerint 2009-ben több mint 140 ezer forgalomba helyezett motorkerékpár mozgott a hazai utakon.

A tavaszi szezonban ugyanakkor több biztosító is megjelent a piacon új motorkerékpár-cascóval. Az Aegon Biztosító Motor Casco névre keresztelt új terméke például értelemszerűen tartalmaz töréskár-, elemi és tűzkár-, lopáskárbiztosítást, valamint kiegészíthető balesetbiztosítással. Az Aegon konstrukciójának a legfőbb újdonsága ugyanakkor a versenytársakhoz képest a téli időszakra nyújtott „téli garázscsomag”.  Ez azt jelenti, hogy a téli időszakban, mikor nem használja a motort, az ügyfél kérheti, hogy csökkentsék szerződésének díját. Az alacsonyabb díjnál a szerződés nem tartalmaz töréskár-biztosítást, de a lopás-, tűz és elemi kár fedezet tovább él.

Éves fenntartási költségek

(hozzávetőleges, két-három éves nagyteljesítményű motorkerékpárnál, forint)

- üzemanyagköltség* 135 000

- szervizköltség 50 000

- gépjárműadó 30 000

- gumik cseréje* 110 000

- kgfb 10 000

- karbantartás 10 000

* évi 6-8000 km futásteljesítményt feltételezve

- üzemanyagköltség* 135 000

- szervizköltség 50 000

- gépjárműadó 30 000

- gumik cseréje* 110 000

- kgfb 10 000

- karbantartás 10 000

* évi 6-8000 km futásteljesítményt feltételezve Éves casco díjak* (10 százalékos, min. 200 ezer forintos önrésszel, 6 éves motorkerékpárnál, 37 éves, első, férfi tulajdonossal, éves díjfizetéssel)

Biztosító Harley-Davidson 883 Sportster Honda CBF 600 Kawasaki Z1000

Aegon 42000 41004 105996

Allianz 52209 50660 195571

UNIQA 191290 - -

* tájékoztató jellegű adatok -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.