BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlórázhatnak a bankárok

Az év utolsó hónapjaiban 1000–2500 fővel több banki alkalmazottra lenne szükség a végtörlesztéssel kapcsolatos feladatok ellátásra a PricewaterhouseCoopers szerint. A bankok viszont inkább átcsoportosításokkal és folyamategyszerűsítésekkel akarják megoldani a problémákat.

A PricewaterhouseCoopers Kft. (PwC) számításai szerint a következő hónapokban 1000–2500 fővel kellene növelni a bankrendszerben alkalmazottak számát a végtörlesztésből adódó feladatok ellátásához. Ez ugyan a kereskedelmi bankokban dolgozó 30-31 alkalmazottnak 3-8 százaléka, de a végtörlesztés néhány különleges szakterületet érint erősebben, ahol jelentős kapacitáshiányok alakulhatnak ki.

A társaság számításai szerint ha mintegy 500 ezer ember érdeklődik a végtörlesztés iránt egyenként 15 percet eltöltve a banki ügyintézővel, majd felük visszatér, hogy egy félórás beszélgetéssel tovább pontosítsa az ügylet részleteit, az mintegy 1000 embert lekötő feladatot generál. Mivel csak néhányan foglalkoznak a bankfiókokban és a telefonos ügyfélszolgálatokon hitelügyintézéssel, ezért úgy vélik, csak komoly átszervezésekkel oldható meg a feladat.

A PwC becslései szerint mintegy 100-120 ezren törlesztik megtakarításaikból a jelzáloghitelüket, ez pedig nem igényel 2 óránál többet, amelyhez elegendő 200-300 fő. Ha viszont az ügyfelek hitelből kívánnak törleszteni, akkor az ügyletet le kell zárni, és új hitelt folyósítani. Ezek a lépések több órát tesznek ki ügyletenként. A PwC szakemberei úgy vélik, legnehezebb feladatuk a centralizált hitelbírálati rendszert üzemeltető bankok hitelbírálóinak lesz. E szervezeti egységek létszámát az elmúlt években már alaposan lecsökkentették, többségükben – még nagyobb bankok esetében is – 5-10, de legfeljebb 15 munkatárs dolgozik. Közben a központi bírálati területek kapacitásigénye számításaik szerint akár 120-150 fővel is megnövekedhet.

A Világgazdaság által megkérdezett kereskedelmi bankok szerint helytállóak a PwC tanulmányában szereplő megállapítások. Új alkalmazottak felvételéről azonban egyik válaszoló sem tett említést, ehelyett átcsoportosításokkal és a folyamatok egyszerűsítésével igyekeznek megoldani a feladatokat.

„A hiányzó munkaerőt átszervezésekkel és munkaerő-bérléssel kezeljük, és nem tervezzük az alkalmazotti létszám bővítését” – mondta lapunknak Gyenes Gergely, az Axa Bank jelzáloghitel-termékmenedzsere. Szerinte azok, akik saját forrásból törlesztik a hitelüket, már egy-két hetes határidőkkel kérelmezték a kölcsönük lezárását. Ekkora ügyféligény ilyen rövid időszak alatt történő kezelésére még két-három évvel ezelőtt sem lett volna átszervezések nélkül megfelelő kapacitás.

„Mivel a végtörlesztés lebonyolítása egyszeri, kampányszerű feladat, véleményünk szerint kizárólag folyamategyszerűsítéssel és kapacitásátcsoportosítással lehet megoldani, és nem tervezzük a bank alkalmazottainak létszámát módosítani” – közölte a Budapest Bank. A hitelintézet ezért igyekszik belső átcsoportosításokkal és folyamategyszerűsítésekkel megoldani a feladatot. A K&H Bank érdeklődésünkre azt válaszolta, fiókjaik a megszokott nyitva tartással, munkarenddel és létszámmal üzemelnek, de folyamatosan figyelemmel kísérik a piaci eseményeket, és ha szükséges, reagálnak azokra Az OTP Bank az közölte, mindent megtesz annak érdekében, hogy a jogszabályi követelményeknek eleget tegyen. „A különféle feladatok szakszerű, minőségi teljesítéséhez folyamatosan monitorozzuk, hogy milyen belső kapacitásátcsoportosításokra van szükség és erről intézkedünk” - tették hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.