Az egyik legkomolyabb korlátozást az jelenti, hogy az államtól való visszabérlés eszközével csak a legalább két gyermeket nevelő háztartások élhetnek majd, és csak abban az esetben, ha családi pótlékot is kapnak a gyermekek után. Már az első kritériumok között előírja a törvény a szociális rászorultságot is: tehát az igényléshez az kell, hogy vagy maga az igénylő, vagy házas-, illetve élettársa szociálisan rászoruló személynek minősüljön.
A számtalan korlátozás közül szintén meghatározó az ingatlan maximális forgalmi értékét szabályozó passzus. Ennek alapján csak azok fordulhatnak az állami társasághoz, akiknek a lakása – a vásárláskori forgalmi értéken – nem ért többet 10 millió, Budapesten pedig 15 millió forintnál. Tovább szűkíti a kört az is, hogy a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor a kölcsön összege nem haladhatta meg a jelzáloghitel kihelyezésekor megállapított forgalmi érték nyolcvan százalékát. Fontos feltétel az is, hogy a pénzügyi szolgáltató hozzájárulását adja az ügylethez: amennyiben ezt nem teszi meg, úgy nem történhet meg az adásvétel. A törvény alapján ugyanakkor a már folyamatban lévő végrehajtási eljárásokat az igénylés időszakára fel lehet függeszteni, vagyis maga az elindult végrehajtási eljárás elvben nem lehet akadálya az ügyfél megsegítésének.
Az is egyértelmű viszont a törvényjavaslatból, hogy a lakásukat az államnak értékesítő, majd azt bérlő devizahiteleseknek nem sok esélyük van az ingatlan visszaszerzésére: a kifizetésre ugyanis nagyon rövid, 24 hónapos időszakot enged meg nekik a jogszabály. A bérlői státusszal ugyanakkor komoly – igaz, érthető – kötelezettségek járnak: így például a bérlő nem adhatja ki az ingatlant, illetve bérlőtársat sem fogadhat a lakáshoz kapcsolódó költségei csökkentésének érdekében.
A bérlő mozgásterét korlátozza az is, hogy az ingatlanba csak meghatározott hozzátartozóit, illetve az adóst vagy zálogkötelezettet fogadhatja be, ráadásul az eszközkezelő előzetes írásbeli hozzájárulásával. Fontos, a bérlőre vonatkozó megkötés az is, hogy a lakásbérleti szerződés megszűnése után a volt bérlő és a lakóingatlanban visszamaradó más személyek elhelyezésére nem tarthatnak igényt. Nem elhanyagolható elem az sem, hogy a tartósan nem fizető bérlők bérleti joga megszűnik.
Szabályozott veszteségek
A törvény azt is szabályozza, hogy az állam mennyiért veszi meg a hitellel terhelt ingatlant. A lakás vételára a jelzáloghitel-szerződésben megállapított forgalmi érték 55 százaléka, ha a lakóingatlan Budapesten vagy megyei jogú városban található. Ötven százalék az arány az egyéb városokban, a községekben pedig 35 százalékos arányt alkalmaznak majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.