A „Tobin-adó” néven is elhíresült adófajta könnyen helyettesíthetné a sokat vitatott jelenlegi bankadót, bevezetése összhangban áll az EU jelenlegi adóelképzeléseivel, ráadásul kivetése nem terhelné tovább a bankszektort, ezzel közvetett módon (a bankadót kiváltva) elősegítheti a gazdaság növekedését is.
„Az adó alapja a jelenlegi bankadóval szemben nem a bankok eszközállománya, hanem a ténylegesen lebonyolított bankközi számlaforgalom lenne. E forgalom 1 ezrelékes mértékében kirótt bankforgalmi adó közel 400 milliárd forintnyi adóbevételhez juttatná a költségvetést.” – magyarázza a BDO szakembere.
A bankforgalmi adó legfontosabb előnyei
a költségek döntő hányadát – egyéb bankköltségekhez hasonlóan – a számlatulajdonosok viselnék, azaz a korábbi időszakban bankadóval és devizahitel átváltási költségekkel jelentősen megterhelt bankszektor – összhangban az ágazati különadók kivezetésének eredeti menetrendjével - érdemi adókönnyítést kapna a korábbi eszközalapú adózáshoz képest. Mindez adójogi szempontból újból vonzó banki tevékenységgé tehetné a hitelezést, amely a vállalkozások beruházási kedvét élénkíti és új munkahelyek létrehozását erősíthetné,
ez az adó összhangban van az EU jelenlegi adóelképzeléseivel, azaz várhatóan több tagállam fog a jövőben hasonló jellegű banki adót bevezetni. Ráadásul jelenleg is zajlik a vita a tagállamok között egy európai szintű egységes forgalmi adó (FTT –financial transaction tax) bevezetéséről, vagyis ez egy olyan eszköz, amit előbb-utóbb maga az EU is alkalmazna;
a beszedését és elszámolását a bankok kis ráfordítással önmaguk el tudják végezni, azaz a vállalkozások számára mindez többletadminisztrációt nem jelent,
a pénzügyi tranzakciók áfa-mentessége miatt van helye egy forgalmi típusú adó bevezetésének ezen a területen is.
Az MNB adatai szerint 2010-ben a bankközi pénzforgalom éves mértéke mintegy 400 ezer milliárd forint volt, melynek egy ezreléke a fent említett 400 milliárd forintnyi adótömeg. Mindez a számlatulajdonosok szintjén a következőképpen jelentkezne: a vállalkozások esetében még többmilliárd forintos számlaforgalom mellett is csupán néhány milliós éves adótétel merülne fel, ami még a jelenlegi növekvő foglalkoztatási adóterhek mellett is kigazdálkodható lehet, különösen, ha a bankok az eszközarányos bankadó megszűnésével párhuzamosan csökkentik a banki műveletek díjazását. Egy háztartás esetén havi 80 ezer forintos átutalással számolva havonta 80 forint lenne a pótlólagos költség, ami szintén nem jelentős tétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.