Nem megy teljesen simán az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) évforduló. Az alkuszoknál és a biztosítók ügyfélszolgálatain is égnek a telefonok, ügyfelek tízezreit szólították fel ugyanis a társaságok adatpótlásra. Tavaly év közepén ugyanis a korábbi papíralapú kártörténeti igazolásokat felváltotta az elektronikus Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer (KKNYR), annak adatai azonban nem mindig pontosak.
A probléma elég sok autóst érint, az Aegonnál ugyan 10 százalék alatt van az ilyen ügyfelek aránya, a Generalinál viszont már minden tizedik, az Unionnál minden ötödik kliensnél adódtak problémák.A hibák egyik oka, hogy a kárnyilvántartó rendszer folyamatosan összefésüli az adatait a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszerrel, így ha valaki a biztosítójánál más adatokat adott meg, mint amilyeneket a közigazgatásnál nyilvántartanak, a rendszer nem találja meg – magyarázza Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szóvivője.
A több mint 7 millió szerződés (ebből 4 millió aktív) adatait tartalmazó kárnyilvántartási rendszer hibás adatait folyamatosan javítják a Mabisznál, jelenleg már kevesebb mint 1 százalékuknál lehetnek problémák. A legjellemzőbb hibák egyébként olyanok, hogy a biztosított nem adta meg mindegyik rendszerben az öszszes utónevét, vagy elgépelték a szerződésszámot.
Az is megtörténhet, hogy nem sikerült a váltás, mert az ügyfél elfelejtette, hogy nem január 1-jén van az évfordulója, esetleg a határidőt elmulasztva mondta fel vagy kötötte újra a szerződését. A biztosítók azt tanácsolják az ügyfeleknek, ha arról kapnak értesítést, hogy a kártörténeti igazolás lekérdezése sikertelen volt, pontosan kövessék a biztosító utasításait. „Az ügyfélnek le kell ellenőriztetnie a régi biztosítójánál a szerződés adattartalmát, mert vélelmezhető, hogy az új biztosítónál nyilvántartott – ügyfél által megadott – adatok nem egyeznek a régi biztosítónál nyilvántartott adatokkal” – mondja Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási osztályának vezetője.
Ha nem érkezik meg időre a kártörténet, az elvileg az ügyfélnek sok pénzébe kerülhet. A jogszabályok szerint ugyanis, ha a biztosítási időszak kezdetét követő 60 napon belül nem sikerül megszerezni a kártörténetet, az ügyfelet visszamenőleg A00 osztályba kell sorolni, vagyis elveszik a bónuszfokozata. A jelenlegi helyzetben viszont a biztosítók jogértelmezése és a nemzetgazdasági tárca állásfoglalása alapján ettől eltekintenek a biztosítók. „Még ha a bónuszbesorolás véglegesítése el is húzódik, a jogosan megszerzett bónuszt emiatt senki nem veszíti el” – nyugtatnak a K&H Biztosítónál.
A másik gondot az idén a szerződéseknél a baleseti adó okozza. A közterhet január 1-jétől vezették be, és a piaci szereplők szerint szerencsére kapott akkora médianyilvánosságot, hogy az ügyfelek döntő többsége tudja, fizetnie kell. A meg nem fizetésnek súlyos következményei lehetnek. A biztosítók először ugyanis a közterhet vonják le a beérkező díjból, a biztosítás pedig ezután csak addig él, amíg a díjból fennmaradt összeg el nem fogy. Ha ez megtörtént, díj-nem- fizetés miatt megszűnik a szerződés, és az autósnak a kgfb-díj sokszorosát kitevő fedezetlenségi díjat, illetve az annak megfelelően számolt baleseti adót kell elkezdeni fizetnie. Mivel a biztosítók a díjról és az adóról szóló csekkeket egyszerre küldik ki az ügyfeleiknek, a Mabisz szerint leginkább a nem év végén váltók és azok az autósok mulaszthatják el a közteher megfizetését, akik inkasszóval rendezik a díjakat, és nem jó limitet állítottak be a bankjuknál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.