Az ankarai kormány azonban változtatni akar ezen a helyzeten - írja a Financial Times Deutschland (FTD). A lap idézte Erdem Bascit, a török központi bank vezetőjét, aki Isztambulban felszólította honfitársait: "Elő az arannyal a matrac alól." A jegybank erősíteni akarja a pénzügyi szektort, növelné a törökök takarékossági hajlamát és csökkentené az ország kereskedelmi mérlegének hiányát.
Miközben a bérek nőnek és a munkanélküliség csökken, egyben csökkennek a takarékbetétek is, szemben az aranyvásárlással. 2011-ben Törökország volt a negyedik legnagyobb aranyvásárló a világon. Az import 2010-ről 2011-re megkétszereződött. Az isztambuli aranybörze a tranzakciók volumenét tekintve a második legnagyobb a világon és ehhez nagyban hozzájárul az a tény is, hogy a lakosság nem hisz a pénzintézetekben.
A török bankokban 8,6 milliárd dollár értékben tárolnak aranyat, ami 270 százalékos növekedést jelez csupán a múlt évben. Emellett a Deniz Bank becslése szerint összesen 300 milliárd dollár értékű arany található a török otthonokban, azaz több mint harmincszor annyi sárga nemesfémet tartanak "a párna alatt", mint pénzintézekben.
Részben ennek hatására a kereskedelmi mérleg jelenleg a GDP 10 százalékának megfelelő, 50 milliárd dolláros mínuszban van. Az arany nagy részét importálni kell, a nettó kereslet jelenleg közel 5,8 milliárd dollárnak felel meg.
Török újságok arról tudósítanak, hogy a kormány rövidesen olyan programot akar beterjeszteni, amely arra készteti majd a lakosságot, hogy megtakarításait a bankrendszerben helyezze el. A központi bank már tavaly novemberben bejelentette, hogy a hitelfelvevők értékpapírjaik tíz százalékának megfelelő értékig aranyat helyezhetnek el. A pénzintézetek pedig azt tervezik, hogy kamatozó aranyszámlákat nyitnak, amelyekről aranyrudakat is fel lehet majd venni a speciális automatáknál.
Hasonló a probléma Indiában. Új-Delhi nemrég bejelentette, hogy a polgárok vásárlási kedvét aranyadóval akarja valamiképpen csökkenteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.