Ebben az évben is a flotta lehet a húzóágazat a hazai gépjármű-finanszírozásban, a kedvezőbbé váló szabályozás, az öregedő járműpark és a változatlanul alacsony szinten mozgó lakossági kereslet miatt – vélik az e területen érdekelt cégek. A legfrissebb lízingpiaci adatok alapján 2011-ben tovább romlottak, így évtizedes negatív rekordot döntöttek a lakossági gépjármű-finanszírozási piac eredményei. A Lombard Lízing csoport igazgatóságának tagja, Anderle Ádám szerint a csökkenés közvetlen hátterében a használtautó-finanszírozási piac tavalyi, összesen 21 százalékos, az év második felében egyre gyorsuló visszaesése áll. Az új autók finanszírozásában szinte egyáltalán nem történt elmozdulás 2010-hez képest.
A flottafinanszírozásban viszont bővülés volt tapasztalható; a kihelyezések 2011-ben 27 százalékkal nőttek, 34 százalékra emelve a szegmens súlyát a gépjármű-finanszírozáson belül. Míg a flottában rejlő növekedési potenciál várhatóan idén is felfelé húzza a piacot, a lakossági gépjármű-finanszírozás kilátásaiban egyelőre nem látszik érdemi változás.
A 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet a Lombard előrejelzése szerint. Az áfa-törvény változása következtében ugyanis a nyíltvégű lízing havi díjainak áfa-tartalma 2012. január 1-től kezdődően levonhatóvá vált.
Ez a változás pedig várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást. Ez utóbbit már csak azért is, mert az áfa-előny kizárólag finanszírozásnál érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem. A gyakorlatban ez azt jelenti majd, hogy a céges autóknál a céges használat arányában visszaigényelhetővé válik a gépjárművek árának ÁFA tartalma, vagyis ezek az autók akár 15-20 százalékkal olcsóbbá is válhatnak.
2011-ben az újautó-értékesítésen belül 70 százalék felett volt a céges gépjárművek aránya, ám ez – részben pont a jogszabályi változások miatt - 2012-ben tovább növekedhet. A cégautó használat ellen szól ugyanakkor a közepes, vagy annál magasabb kategóriájú személyautóknál jelentősen megnövekedett cégautó adó, illetve esetleg az, ha a céges használatot jelentős adminisztrációval lehet csak alátámasztani.
Hasonló várakozásokat fogalmazott meg az idei évet illetően a Skoda is. Véleményük szerint a kedvezőbbé vált szabályozási környezet mellett az is hozzájárulhat a flottapiac növekedéséhez, hogy a vállalkozások nagy hangsúlyt fektetnek gépjárműparkjuk gazdaságos működtetésére, így már az elöregedő autók magasabb fenntartási költségei is a céges flották megújítására ösztönözhetik a tulajdonosokat.
A céges értékesítés nagyjából fele már jelenleg is lízing üzletek keretén belül valósul meg, mivel a multinacionális vállalati ügyfelek már régebben használják ezt a finanszírozási formát – közölték a Skodánál. Ezzel együtt a lízinget a kisebb cégek számára is szeretnék vonzóbbá tenni, így a csak néhány autóból álló flottát üzemeltető vállalkozásoknak is kidolgoztak konstrukciókat.
A Skoda szerint a cégek számára az operatív lízing kedvező megoldást jelent, hiszen megkönnyíti és hatékonnyá teszi a flottakezelést, alkalmazásával akár több millió forint is megtakarítható, és alkalmazása kockázatmentes megoldást jelent egy vállalkozó számára. Az operatív lízing lényege, hogy a futamidő alatt, havi meghatározott összeget fizet az ügyfél azért, hogy használhassa a gépjárművet. Majd a futamidő lejártakor visszaadja a lízingbeadónak, vagy megvásárolja maradványértéken.
Az operatív lízing előnyei
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.