BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

15-20 százalékkal olcsóbb céges autók, így

Az elmúlt évhez hasonlóan az idén is a flotta üzletág mentheti meg a gépjármű-finanszírozási piacot – vélekednek a hazai szereplők. Az üzletág jó teljesítményéhez hozzájárulhat a megváltozott szabályozás is, ám nem lehet megfeledkezni arról sem, hogy az öregedő flották fenntartása egyre gazdaságtalanabb a hazai cégeknek.

Ebben az évben is a flotta lehet a húzóágazat a hazai gépjármű-finanszírozásban, a kedvezőbbé váló szabályozás, az öregedő járműpark és a változatlanul alacsony szinten mozgó lakossági kereslet miatt – vélik az e területen érdekelt cégek. A legfrissebb lízingpiaci adatok alapján 2011-ben tovább romlottak, így évtizedes negatív rekordot döntöttek a lakossági gépjármű-finanszírozási piac eredményei. A Lombard Lízing csoport igazgatóságának tagja, Anderle Ádám szerint a csökkenés közvetlen hátterében a használtautó-finanszírozási piac tavalyi, összesen 21 százalékos, az év második felében egyre gyorsuló visszaesése áll. Az új autók finanszírozásában szinte egyáltalán nem történt elmozdulás 2010-hez képest.

A flottafinanszírozásban viszont bővülés volt tapasztalható; a kihelyezések 2011-ben 27 százalékkal nőttek, 34 százalékra emelve a szegmens súlyát a gépjármű-finanszírozáson belül. Míg a flottában rejlő növekedési potenciál várhatóan idén is felfelé húzza a piacot, a lakossági gépjármű-finanszírozás kilátásaiban egyelőre nem látszik érdemi változás.
A 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet a Lombard előrejelzése szerint. Az áfa-törvény változása következtében ugyanis a nyíltvégű lízing havi díjainak áfa-tartalma 2012. január 1-től kezdődően levonhatóvá vált.

Ez a változás pedig várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást. Ez utóbbit már csak azért is, mert az áfa-előny kizárólag finanszírozásnál érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem. A gyakorlatban ez azt jelenti majd, hogy a céges autóknál a céges használat arányában visszaigényelhetővé válik a gépjárművek árának ÁFA tartalma, vagyis ezek az autók akár 15-20 százalékkal olcsóbbá is válhatnak.

2011-ben az újautó-értékesítésen belül 70 százalék felett volt a céges gépjárművek aránya, ám ez – részben pont a jogszabályi változások miatt - 2012-ben tovább növekedhet. A cégautó használat ellen szól ugyanakkor a közepes, vagy annál magasabb kategóriájú személyautóknál jelentősen megnövekedett cégautó adó, illetve esetleg az, ha a céges használatot jelentős adminisztrációval lehet csak alátámasztani.

Hasonló várakozásokat fogalmazott meg az idei évet illetően a Skoda is. Véleményük szerint a kedvezőbbé vált szabályozási környezet mellett az is hozzájárulhat a flottapiac növekedéséhez, hogy a vállalkozások nagy hangsúlyt fektetnek gépjárműparkjuk gazdaságos működtetésére, így már az elöregedő autók magasabb fenntartási költségei is a céges flották megújítására ösztönözhetik a tulajdonosokat.

A céges értékesítés nagyjából fele már jelenleg is lízing üzletek keretén belül valósul meg, mivel a multinacionális vállalati ügyfelek már régebben használják ezt a finanszírozási formát – közölték a Skodánál. Ezzel együtt a lízinget a kisebb cégek számára is szeretnék vonzóbbá tenni, így a csak néhány autóból álló flottát üzemeltető vállalkozásoknak is kidolgoztak konstrukciókat. 

A Skoda szerint a cégek számára az operatív lízing kedvező megoldást jelent, hiszen megkönnyíti és hatékonnyá teszi a flottakezelést, alkalmazásával akár több millió forint is megtakarítható, és alkalmazása kockázatmentes megoldást jelent egy vállalkozó számára. Az operatív lízing lényege, hogy a futamidő alatt, havi meghatározott összeget fizet az ügyfél azért, hogy használhassa a gépjárművet. Majd a futamidő lejártakor visszaadja a lízingbeadónak, vagy megvásárolja maradványértéken.

Az operatív lízing előnyei

  • áfa-mentes gépkocsi finanszírozás, nettó értéken

  • a bérleti díj áfa tartalma 100 %-ban visszaigényelhető

  • akár nulla forintos induló bérleti díj, vagyis időarányos, egyenletes költségterhelés

  • futamidő végi újraértékesítési kockázat kiiktatása azzal, hogy a partner leadja a használt autót, azt a lízingcég értékesíti és vállalja az árkockázatot

  • a bérlet nem csökkenti az ügyfél hitelfelvevő képességét, hiszen nem kerül bele a vállalkozás könyveibe

  • a bérleti díj 100 százalékban leírható költségként
    árfolyamkockázat nélküli, forint alapú finanszírozás
    a bérlő cég csak a tényleges eszközhasználatért fizet időarányosan
  • Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.