Bár szinte a cégek mindegyike alkalmaz egyetemről vagy főiskoláról frissen kikerült fiatalokat, a bérezésüket az általános vállalati politikához illesztik, és külön tervet ritkán alkalmaznak rájuk - hívja fel a figyelmet a cég.
A felmérésben részt vevő vállalatoknak csak 7,5 százaléka állította, hogy más béren veszi fel a pályakezdőket, mint más jelölteket. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a frissen végzettek nem szenvednek hátrányt a fizetésükben, másrészt viszont így közvetlenül versenyeznek az egy-két éves tapasztalattal rendelkezőkkel, a cégek pedig ugyanazért az összegért nem a tapasztalatlan pályakezdőket választják.
A Hay Group felméréséből kiderül: azon cégeknél, amelyek külön pályakezdői béreket kínálnak, a medián belépő bér bruttó 240 ezer forint az alapképzést végzetteknek és 260 ezer forint a mester diplomával rendelkezőknek. Így nem jelentős a bértöbblet azon fiatalok számára, akik két évvel többet töltenek az iskolapadban - értékeli az adatokat a cég.
Ha az első egy-két évet kitöltik, akkor "gyorsrajtot vesz" a pályakezdő diplomások bére. Az első béremelés során átlagosan 10 százalékkal kapnak többet addigi fizetésüknél, amely a normál éves vállalati béremelés több mint kétszerese. Jellemzően egy év után a cégek viszont már nem pályakezdőként tekintenek rájuk.
A Hay Group külön elemzést készített a budapesti pályakezdőkre: az adatok szerint a fővárosi fiatalok jelentős előnnyel indulnak az országos szinthez képest, a kezdőbér esetükben 280 ezer forintra rúg. Ez a jelenség magyarázható az átlagos országos trenddel, valamint azzal, hogy a jóval országos áltag felett fizető ágazatok a fővárosban és környékén tömörülnek. Emellett a fővárosban található a szolgáltatóközpontok (SSC) zöme, amelyek sok pályakezdőt alkalmaznak viszonylag magas béren.
A szakmák szerinti felmérés szerint a rangsor legelején a mérnökök és az informatikai szakemberek állnak 300 ezer forintot is meghaladó kezdő fizetéssel, míg a legalacsonyabb belépőbérrel a marketingesek és az értékesítésben dolgozók számolhatnak. A Hay Group idei felmérésében több mint 450 hazai és nemzetközi nagyvállalat vett részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.