A kizárólag hitelkártyákra vonatkozó megállapodás, amelyet még jóvá kell hagynia a bíróságnak, kimondja, hogy a két nagy kártyacégnek, és a kártyakibocsátó nagybankoknak 7,25 milliárd dolláros kártérítést kell fizetniük az érintett kereskedőknek a versenyszabályok megszegése miatt. Eddig a kereskedőknek kellett megfizetniük a hitelkártya-használatból eredő többletköltségeket, mivel a Visa és a MasterCard megtiltotta, hogy ezeket a vásárlókra hárítsák. A cégek attól tartottak, hogy ezzel csökken majd a plasztikok használati aránya, most azonban az erőviszonyok a bankoktól egy kissé a kereskedők irányába tolódnak el – fogalmazott a MarketWatch-nak Craig Wildfang, az amerikai kereskedőket képviselő ügyvédi iroda munkatársa.
Bár a megállapodást győzelemként interpretálták, az amerikai kiskereskedelmi szövetség elégedetlen a döntéssel, amely nem érint az általuk legnagyobbnak tartott problémát: a változó és átláthatatlan kártyahasználati díjakat. A plasztikos fizetését a két óriáscég átlag 1-5 százalékos tranzakciós díjat kér. Hogy ki melyik alkalmazza, az többek között a kereskedelmi egység méretétől függ (a nagyobbak nagyobb kedvezményt kapnak), de sok üzlet vezetője azt sem tudja, hogyan számolják ki ezt. A kiskereskedők ezért rejtett költségnek tekintik azt a 30 milliárd dollárt, amit a tranzakciók után fizetnek. Hogy az üzletek díjat kérnek majd a hitelkártyás fizetését vagy – ahogy azt sok benzinkút teszi most – kedvezményt kínálnak a készpénzzel fizetőknek, még éveken át alakulhat.
A megállapodást egy év múlva felülvizsgálja a bíróság, feltéve, hogy nem bukik el már korábban például a kiskereskedők elutasítása miatt. A helyzet érdekessége, hogy adott esetben a döntés nem növeli, hanem inkább korlátozza a fogyasztói jogokat, mivel a kereskedők kénytelenek lesznek elutasítani az olyan fizetési módokat, amelyek plusz költséget terhelnek a hitelkártyás tranzakciókra. Ilyen közvetítő például a PayPal, ami ugyan nem kér plusz díjat, de a kátyacégek ezzel erős eszközt kaptak arra, hogy csírájában fojtsanak el minden olyan start upot, amelyik a fizetési szektorban szeretne tevékenykedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.