BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hitelcsapda - a tulajdonosok fizetnek a vevőknek, hogy vigyék a kocsit

A lakáscélú devizahitelesekéhez hasonló központi intézkedések – árfolyam-befagyasztás, fix árfolyam melletti végtörlesztés – híján autósok tömege ragadt a hitelcsapdában.

Az immár egy éve 240 forint körül mozgó svájcifrank-árfolyam miatt folyamatosan bőséges a hitelátvállalással kínált autók hirdetésszáma: az aktuálisan futó több mint 1200 hirdetés közel tíz százalékában a tulajdonos maga fizetne a vevőnek, hogy megszabaduljon autójától és a hozzá kapcsolódó hitelétől – számol be tapasztalatairól a Használtautó.hu internetes szakportál.

A hitelátvállalással kínált személyautók száma tavaly nyár végén ért a csúcsára, amikor a frank árfolyama a 260 forintot is átlépte. Ez 1782 hirdetést jelentett, szemben a 2010 nyarán regisztrált 146 darabbal. A kínálat azóta is igen magas szinten, 1200 darab felett jár a hazai használtautó-kereskedelem több mint 80 százalékát közvetítő portálon, jelezve, hogy folyamatos az utánpótlása azoknak, akik valamilyen okból feladják autóhitelük (vagy lízingdíjuk) további törlesztését.

A hitelátvállalással hirdetett autók 58 százalékát 0 forinttal hirdetik meg, közel tíz százalékuk esetében pedig külön előre fel is ajánlanak egy további, akár milliós nagyságrendű összeget is a vásárló számára. Alternatív megoldásként plusz féléves vagy egyéves törlesztőrészlet-fizetést szokás még bevállalni ilyen esetekben.

A fenti jelenség oka, hogy ezek az autók jóval alacsonyabb összegért adhatók el, mint amekkora a fennmaradó hitel-és kamattartozás. Miközben ugyanis az autó piaci értéke az első néhány évben rohamosan lecsökkent, az amúgy is lassabban, egyenletesen csökkenő tartozás összege az árfolyamváltozás miatt könnyen meg is duplázódhatott. Ez azokban az esetekben a legszembetűnőbb, ahol nagyon hosszú, akár 8-10 éves lejáratra, alacsony törlesztőrészletek, illetve minimális, akár 10 százaléknál is kisebb önerő mellett vettek fel hitelt a tulajdonosok.

Mivel 2009 óta már jóval szigorúbbak finanszírozási feltételek Magyarországon, nem véletlen, hogy a hitelátvállalással hirdetett járművek szinte kivétel nélkül legalább négyévesek, átlagéletkoruk közelíti a 7 évet. Amint az alábbi ábrán is megfigyelhető, többségüket a devizahitelek aranykorának számító 2006-2008 közötti időszakban értékesítették.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.