Törvénytelennek minősítette, ezért a kötelezőbiztosítási kampány közepén betiltotta a bónuszőr szolgáltatás értékesítését a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). Az intézkedés négy biztosítót érint, és azokat az ügyfeleket, akik a kedvezmény hatására sietve elköteleződtek az érintett társaságok valamelyikéhez.
„Szó sincs szándékos átverésről, ám tény, hogy a PSZAF értelmezése szerint a törvény nem ad lehetőséget arra, hogy a bónuszőr tevékenységet külön akcióban, kedvezményként forgalmazzák a társaságok” – véli Németh Péter. A CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs és értékesítési vezetője szerint ez a szolgáltatás akár még indokolt is lehet arra az esetre, amikor más vezette az autót, vagy minimális kárt okozott egy autós, ám a törvényt be kell tartani, és erre a szolgáltatásra az most nem ad lehetőséget.
A CLB szerint a már megkötött, kicsit talán elhamarkodott megállapodásokat viszont már nem lehet felbontani, erre sem ad lehetőséget a törvény. Míg korábban több szerződést is talonban lehetett tartani az első részletfizetés pillanatáig – azzal véglegesült a szerződés –, egy tavalyi rendelkezés szerint már nem lehet eltérni az első szándéknyilatkozattól, kötelezően ott kell maradni, ahová először bejelentkezett az autós.
„A bónuszbesorolással azonban nemcsak baleset, hanem hibás nyilvántartás miatt is gond lehet azóta, amióta bevezették az új elektronikus kártörténeti nyilvántartást, az úgynevezett KÁNYA rendszert” – hívta fel a figyelmet Németh. A biztosítók a nyilvántartás egy évvel ezelőtti beélesítése óta automatikusan alapra állítják azoknak az új ügyfeleiknek a bónuszfokozatát – bármilyen magas volt is –, akiknek nem stimmelnek az adataik a központi rendszerrel.
Az érintett autósok azonban így önhibájukon kívül jelentős hátrányt szenvednek. Márpedig a rendszerben tavaly ilyenkor még százezer téves adat volt, és ez alatt az egy év alatt csak a CLB tízezernél is több ügyfélnek segített kibogozni a gépezetbe került hibát.
A CLB szakmai álláspontja szerint annak, aki a forgalomban hibázott (magának, valamint másoknak is kárt okozott), a bónuszfokozat visszaléptetésével is számolnia kell. A PSZAF döntése tehát igazságos – szögezi le a szakértő, aki szerint azonban a bónuszvédelmi szolgáltatás jó szándékú, ám bizonyos szempontból így utólag megtévesztő kezdeményezés volt.
CLB felhívja a figyelmet: senki ne kapkodja el a szerződését, fontolja meg, várjon ki a kampány utolsó harmadáig, mielőtt elköteleződne. Ilyen eset ugyanis máskor is előfurdalhat, s az is már csak a tarifahirdetés után, a kampány hevében, a kapkodó ügyfelek számára esetleg már későn derülhet ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.