A magyar biztosítási szektorról szólva az elnök elmondta: a nyugat-európai szinthez képest alulbiztosítottak vagyunk, a régióhoz képest viszont a trendvonalon vagyunk. Az élet ágon jobbak vagyunk a régiónál, a nem élet vonalon viszont gyengébbek. Nálunk az államnak a nyugdíj- és egészségbiztosításban betöltött szerepe erősebb, mint Nyugat-Európában, ennek következménye van a szektorra nézve is. A fogyasztók úgy gondolják, az állami gondoskodás fenn fog maradni. Szász szerint jó lenne, ha a biztosítók nem az adóelőnyökre fókuszálva fejlesztenék ki a termékeiket, hanem az állami szerepvállalás kiszorulására koncentrálnának. Erre a biztosítási szakmának időben fel kellene készülnie.
A biztosítási termékek áráról szólva Szász megállapította, hogy az elmúlt tíz évben a nem élet ág költségei emelkedtek, miközben a szolgáltatásokra fordított összeg csökkent. Ha a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokhoz viszonyítunk, azt látjuk, a kgfb költségei lassabban nőnek, mint a többi nem életági terméké. Ez a versenynek köszönhető.
Az életág hozamainak alakulásáról is beszélt a PSZÁF elnöke. A unit linked és a vegyes életbiztosítások is mínusz nulla hozamot biztosítanak az ügyfelek számára, ilyen feltételek mellett nincs sok értelme megtakarítási életbiztosításokat kötni. Ha a biztosító a befektetések fölötti döntést átadja az ügyfelének, azt látják, hogy a biztosítók alapvetően biztonságos, prudens eszközöket választanak, míg a fogyasztók kockázatosabbakat, ez azonban a magasabb hozamokban nem igazolódik vissza.
A bankokkal kapcsolatban hónapok óta tart a vita, hogy a kereslet vagy a kínálat szűkülése okozza-e a mérlegleépüléseket. A biztosítóknál is van ilyen tendencia, a szektor mostani átlagos tőkefeltöltöttsége viszont jó, 200 százalékos. A biztosítóknál alapvetően nincs kínálati korlát, inkább a kereslettel vannak gondok. Szász szerint is fontos lenne a termékek átláthatóbbá tétele, a pusztán kockázati típusú lakásbiztosításoknál sikerült is megállapodni egyfajta standardizálásban, ami hozzásegíthet a termékek könnyebb összehasonlításához.
A másik fontos kérdés a közvetítői rendszer szabályozása. A közvetítők alkalmazása a biztosítók szempontjából érthető, ezeket a szolgáltatásokat – szemben a banki szolgáltatásokkal – nem egyértelmű, hogy maguktól megkötik az ügyfelek, kell egy kezdeti lökés. Az ügyfelet azonban meg is kell tudni tartani. A közvetítők azonban sajnos nem elkötelezettek a saját munkájuk iránt, inkább csak egyfajta átmeneti megélhetési forrásnak tekintik ezt a szakmát két munkahely között. Szász szerint ebből a helyzetből ki kellene törni, a felügyelet szabályozási javaslatát azonban ma még a szakma nem tudja teljesen átvenni. Egyelőre a hatósági vizsga szabályait alakítanák át, jövőre moduláris rendszerben kell majd a vizsgákat letenni elektronikus formában. Szász szerint a javadalmazási kérdésekhez is hozzá kell majd nyúlni annak érdekében, hogy ne csak az ügyfélszerzés, de az ügyfelek megtartása is fontos legyen.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztostások (kgfb) liberalizációjáról Szász elmondta, annak örülnek, hogy ha félreáraz a kampányban egy biztosító, később tudja módosítani a tarifáit. Adminisztratív szempontból is jó, hogy talán kevesebb lesz a hibalehetőség, ha elnyújtottabb lesz a kampány. Ami negatív lehet, hogy a fogyasztók talán kevésbé figyelnek majd arra, hogy mikor válthatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.