BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megdrágulnak a bankszámlák

A tranzakciós díj emelése nyomán újból banki költségeik emelkedésére kell számítaniuk a lakossági ügyfeleknek: a BankRáció.hu szerint átlagosan évi 5 ezer forintnál nagyobb drágulás jöhet. A változások ugyanakkor nem késztetik cselekvésre az ügyfelek többségét

A bankok várhatóan át fogják hárítani a tranzakciós díj emelését: a költségnövekedés átvállalására egyedül a kártyás vásárlások ingyenességének megtartásánál számíthatnak a bankszámla-tulajdonosok – derül ki a BankRáció.hu elemzéséből. Az összehasonlító portál számításai szerint az illetékváltozás éves szinten ötezer forintot meghaladó banki költségnövekedést jelenthet háztartásonként.
Mindez annak a következménye, hogy már nincsenek tartalékok a rendszerben, tehát a készpénzes ügyleteknél a tranzakciós díj duplájára (0,3 ezrelékről 0,6 ezrelékre) emelése, illetve az átutalásoknál 0,2 ezrelékről 0,3 ezrelékre változtatása a legtöbb banknál teljes egészében megjelenik majd a banki díjakban.

Egyes módozatoknál ráadásul – vélik a BankRáció.hu elemzői – a költségek növekedése akár már augusztus 1-jével megtörténhet annak ellenére, hogy a díjváltozást elvileg 60 nappal a bevezetés előtt meg kell hirdetniük a hitelintézeteknek. Az elmúlt idők gyors változásai nyomán ugyanis több bank úgy hirdette meg díjait, hogy egyes költségeknél akciós tételeket vezettek be, amelyek akár azonnal visszavonhatók. Más módozatoknál a díjak emelése (a 60 napos közzétételi időt figyelembe véve) szeptember közepe, végére várható.

A Budapest Bank megbízásából készült, most közzétett felmérés szerint viszont a díjak emelése egyelőre nem hozott drámai változásokat a piacon, csak kevesen váltanak bankot vagy számlacsomagot, ha díjváltozást tapasztalnak.

A tavalyi felmérés óta a bankváltási hajlandóságot kifejező Banki Mobilitási Index értéke mindössze két ponttal, 32,2 pontra nőtt. A kutatás szerint a lakosság csupán egynegyede hasonlítja össze saját bankja díjszabását más pénzintézetek ajánlataival, és csak minden tizedik ember tartja elképzelhetőnek, hogy bankot vált egy éven belül.

A tranzakciós illeték bevezetése óta pedig a magyarok több mint fele nem érzékelt költségnövekedést, és nem is vizsgálta felül bankja díjszabásait. Azok, akik észlelték a banki díjak emelkedését az év eleje óta, a leggyakrabban úgy reagáltak a díjemelésre, hogy csökkentették azoknak a tranzakcióknak a számát, amelyek költsége emelkedett (30 százalék), 25 százalékuk szerint viszont olyan alacsony mértékű a változás, amely nem indokolja a bankolási szokásai megváltoztatását.

Figyelemre méltó, hogy az elmúlt fél évben a bankon belüli számlaváltások aránya is elenyésző volt (az összes válaszadó 6 százalékát érintette), és a díjnövekedést érzékelők is ugyanilyen arányban kerestek bankon belül kedvezőbb költségű számlacsomagot. Az összes válaszadó közel 60 százaléka számára a költségnövekedés önmagában nem indok a bankváltásra, azonban havi 500 forintos díjemelkedés esetén már 30 százalék venné fontolóra, hogy új szolgáltatót válasszon.

A piacon elérhető szolgáltatások díjaival kapcsolatos csekély érdeklődés azért is meglepő, mert a főbank kiválasztásakor egyre nagyobb szerepet kapnak a kedvező fenntartási díjak. A tavaly őszi mérés óta 9 százalékponttal, 63 százalékra nőtt azok aránya, akik fontos döntési szempontnak tartják a banki költségeket. Ez maga mögé utasít minden egyéb választást befolyásoló tényezőt, köztük a bank hírnevét (59 százalék), kiterjedt ATM- (52) és fiókhálózatát (46) és jól működő internetbankját (40 százalék) is.

A banki díjakat kevesen hasonlítják össze

A válaszadók 85 százaléka időről időre ellenőrzi banki költségeit, és elsősorban a havi számlavezetési díjra és az ATM használatának díjára figyelnek.

Arra viszont már csak a lakosság egynegyede fordít figyelmet, hogy ezeket más hitelintézetek ajánlataival is összehasonlítsa, amit főként az érdeklődés hiánya (45 százalék) és az a vélekedés magyaráz, hogy a bankok ajánlatai nem térnek el jelentősen egymástól, de sokan mondják azt is, hogy erre nincs elég idejük, vagy nem igazodnak el az ajánlatok között.

Arra viszont már csak a lakosság egynegyede fordít figyelmet, hogy ezeket más hitelintézetek ajánlataival is összehasonlítsa, amit főként az érdeklődés hiánya (45 százalék) és az a vélekedés magyaráz, hogy a bankok ajánlatai nem térnek el jelentősen egymástól, de sokan mondják azt is, hogy erre nincs elég idejük, vagy nem igazodnak el az ajánlatok között. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.