A CP Consulting becslései szerint 2011-ben az aggregátor-piac bevétele Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Portugáliában, Spanyolországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban több mint 600 millió euró volt, amely 20 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest.
A legnagyobb piacnak továbbra is az Egyesült Királyság számít, amely a teljes bevétel több mint kétharmadáért felelt. Őt követi Németország és Franciaország.
Az ár-összehasonlító oldalak pontos számát meglehetősen nehéz megmondani Európában, mivel gyakran jelennek meg új oldalak, melyek közül sok aztán igen rövid időn belül meg is szűnik – állítja az EIOPA. A hatóság szerint ezek az oldalak a Cseh Köztársaságban, Spanyolországban, Franciaországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban a legkedveltebbek, ahol több mint 20 aggregátor oldal is működik. Ezzel szemben Ciprsuon, Izlandon, Lichtensteinben, Luxemburgban és Szlovéniában egyáltalán nem léteznek ilyen oldalak.
Kutatások azt mutatják, hogy Európában egyre népszerűbbek a pénzügyi termékek ár-összehasonlító oldalai, vagyis nő az úgynevezett aggregátorok használata. Kérdés azonban, a kontinens is meg tudja-e ismételni az ár-összehasonlítás terén az Egyesült Királyságban elért sikereket.
Az aggregátorok iránti érdeklődés növekedése miatt az Európai Biztosítás-és Foglalkoztatóinyugdíj-felügyeleti Hatóság (EIOPA) igyekszik kiterjeszteni hatáskörét az árösszehasolító oldalakra is. A hatóság által idén júliusban elindított konzultációs folyamat szeptember 23-án ér véget azzal a céllal, hogy útmutatót nyújtson az árösszehasonlító oldalak számára a legjobb gyakorlatokról. Erre a tervek szerint 2014 első negyedévében kerül sor.
Különösen az EIOPA fejezte ki aggodalmát amiatt, hogy az ügyfelek túlzottan a termékek árára hagyatkoznak ahelyett, hogy az egyéb szerződési feltételekkel foglalkoznának, de a biztosítók és aggregátor oldalak közötti szoros kapcsolatok, valamint bizonyos típusú termékek tekintetében az oldalak használhatósága is aggodalomra ad okot a hatóság szerint.
Az EIOPA hamarosan megjelenő útmutatójára elsősorban úgy kell tekinteni, mint egy kiegészítő iránymutatásra az európai és a nemzeti jogszabályok számára, ami tehát nem jelent formális szabályozást. Elsősorban a bevált gyakorlatokat fogja bemutatni, ami hasznára válhat a biztosítási termékeket összehasonlító weboldalaknak.
Az európai biztosításközvetítési irányelv (Insurance Mediation Directive- IMD) értelmében azok az ár-összehasonlító oldalak, amelyek a biztosítási termékek megvásárlását is lehetővé teszik, biztosításközvetítőnek számítanak, így felügyeletük is ennek megfelelő szabályok szerint zajlik egyes országokban, azonban szerepüket az IMD felülvizsgálata során tovább kell elemezni.
A kontinensen egyre növekszik az ilyen oldalak szerepe. Sőt, az Egyesült Királyságban a BGL biztosítási csoport – a 2006 óta működő comparethemarket.com aggregátor oldal tulajdonosa – tavaly novemberben mutatta be franciaországi ár-összehasonlító oldalát, a Les Furets-t, de már megállapodást is kötött egy holland oldal létrehozásáról. Franciaországban komoly fejlődés vár még ár-összehasonlító oldalakra: tavaly lakosság 25%-a egyenesen elutasító volt az ilyen oldalakkal szemben, és inkább közvetlenül a biztosítóval szeretett kapcsolatba lépni, idén azonban a BGL várakozásai szerint arányuk 14%-ra csökken.
A CP Consulting Solutions nemrégiben készített felmérése szerint Spanyolországban és Olaszországban nőtt a leggyorsabban az elmúlt két évben az aggregátorok használata. Olaszorszában az ilyen oldalakon keresztül kötött biztosítások 2013 első felében mintegy 58%-kal nőtt.
Nemrégiben a Google, az Egyesült Királyságot követően Franciaországban és Németországban is belépett a gépjármű-biztosítási termékek ár-összehasonlító piacára, ami a piac további növekedését vetíti előre.
Az aggregátor oldalak használata szakértők szerint nőni fog Európában, azonban az egyes országokban más-más kihívásokkal kell szembesülniük a piaci szereplőknek. Spanyolországban például relative kedvező a helyzetük ezeknek az oldalaknak, Németországban azonban a gépjármű-biztosítási szerződések megújítása egyetlen időpontban zajlik, ami nem túl előnyös ezen oldalak szempontjából, így nem vonz túl sok belépőt a piacra.
A legnagyobb kihívást a piacon azonban nem a versenytársak legyőzése jelenti, hanem inkább az, hogy az ügyfelek inkább csak az árak összehasonlítására használják ezeket az oldalakat, mintsem biztosítás vásárlásra. Az aggregátor oldalak feladata tehát az, hogy meggyőzzék az ügyfeleket arról, hogy nem csak kutatásra, tájékozódásra, de vásárlásra is érdemes használni ezeket az oldalakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.