BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kis növekedés a lízingpiacon

Az elmúlt évben bő 365 milliárd forint értékben kötöttek új szerződést a hazai lízingpiacon, amely szerény, 4 százalék körüli növekedést jelent a megelőző évhez képest. A leglátványosabb növekedés a járműfinanszírozásban következett be, igaz, nagyon alacsony bázisról.

A hazai lízingpiaci új kihelyezések 4 százalékkal, 365 milliárd forintra bővültek az előző évhez képest, miközben a tavaly megkötött szerződések száma 4 százalékkal csökkent éves szinten – derül ki a Magyar Lízingszövetség adataiból. A lízingpiaci kihelyezések ezzel már a harmadik egymást követő évben nőttek Magyarországon. A szerény mértékű bővülés ugyanakkor nem elég a portfólió olvadásának megállításához: a lízingcégek által kezelt teljes portfólió mértéke közel 6 százalékkal csökkent, így 2013 év végén 1479 milliárd forint volt.

A szerződések száma szerint az összes finanszírozáson belül tovább nőtt az új eszközök aránya, meghaladta az 50 százalékot, az egy szerződésre eső kihelyezés viszont csökkent. A 2013-ban kötött szerződések értéke szerint 70 százalék körüli a pénzügyi lízing aránya, a teljes portfólión belül 35 százalék a hitel, és több mint 20 százalék az operatív lízing.

Az ügyfelek több mint fele kis- és közepes vállalkozás, csökkent a lakossági, és nőtt a nagyvállalati ügyfelek aránya. Az egyes szegmensek nagyon eltérő pályát futottak be a válság kitörése óta, a tavalyi évben a haszonjármű finanszírozás bővült leginkább, míg az ingatlanlízing tovább csökkent. Az autós területen nőtt, a többi szegmensben a válság előtti szinten van az önrészek mértéke.

Figyelemre méltó fejlemény, hogy a válság kitörése óta először nőtt érdemben az új személyautó finanszírozás, a szerződések száma alapján 22, összegben pedig több mint 31 százalékkal.  A flottafinanszírozásnál a 2013-ban kötött szerződések száma 14, a finanszírozott összeg pedig 17 százalékkal csökkent. Ez azt is jelenti, hogy minden 6. hazai új autó és ezen belül minden 5. céges autó flottafinanszírozással kel el. A portfólió mérete ennek ellenére 10 százalékkal bővült, ezt az átlagos futamidő növekedése magyarázza. 2013-ban 32 százalékkal több haszonjármű finanszírozási szerződést kötöttek, ami 42 százalékos kihelyezés növekedést jelentett. Egy nagyobb buszbeszerzés a válság előtti szintre emelte az új buszokra kötött szerződések összegét. Az előző évi nagyon alacsony bázishoz képest duplájára emelkedett a használt teherautók finanszírozása.

A gép-berendezés finanszírozás érték szerint 6, szerződésszám szerint pedig 8 százalékkal esett vissza 2013-ban, ezen belül 12 százalékkal csökkent az új, viszont 35 százalékkal nőtt a használt eszközökre kihelyezett összeg. A portfólió látszólagos növekedését az okozta, hogy újabb cégek kapcsolódtak be az ilyen típusú adatszolgáltatásba, enélkül tovább csökkent volna a portfólió mérete. A mezőgazdasági gépeknél 2013-ban 18 százalékkal több szerződés keretében 30 százalékkal, 45 milliárd forintra nőtt az új szerződések értéke. Ezeknek a szerződéseknek a 80 százaléka pénzügyi lízing formájában valósult meg (szemben a 2009-es évvel, ami az utolsó mezőgazdasági EU beruházás-támogatások éve volt).

Az ingatlan területen tavaly 38 százalékkal csökkent a finanszírozás, és 70 százalékkal a szerződések száma. Ez a válság előtti szint mintegy 9 százaléka. A visszaesés elsősorban a vállalati ingatlanok területén következett be, a lakossági lakásfinanszírozás a tavalyi szint közelében alakult.

Nem fogynak az építőgépek
Az építőgépek finanszírozási volumene 17, a szerződések száma 17 százalékkal csökkent 2013-ban. Folyamatosan nő az operatív lízingbe adott építőgépek aránya, és az ügyfelek közel 80 százalékban új berendezéseket vásárolnak finanszírozással. Nem volt jobb a helyzet az informatikai és irodai berendezéseknél sem: a 2012-es kiugró év után 2013-ban 30 százalékkal, a szerződések száma 26 százalékkal csökkent, a 2011-es szintre.

A lízingcégeken keresztül vásárolt IT eszközöknek már közel 80 százaléka operatív lízing formájában kerül az ügyfelekhez, de a lízingcégek részesedése a teljes piacból még mindig 10 százalék alatti.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.