Az új Ptk. változásai miatt a finanszírozók számára rendkívül kockázatossá váló autóhitelek piaca csaknem befagyott, a bankok szinte kizárólag lízingkonstrukciókat ajánlanak még a magánszemélyeknek is – áll az Autóhitel Alkusz Zrt. legfrissebb elemzésében.
Ennek oka, hogy a 2014. március 15. után megkötött autóhitel szerződésekben az új törvény már nem ad lehetőséget az opciós vételi jog kikötésére, amely eddig lényegében magát a fedezetet biztosította a finanszírozók számára. Ezzel gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy az ügyfél nem fizetése esetén a bank birtokba vegye, majd újraértékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást.
„A törvényalkotói szándék az opciós vételi jog eltörlésével vélhetően az volt, hogy csökkenjen a hitelfelvevők kiszolgáltatottsága a bankokkal szemben arra az esetre, ha az ügyfél fizetésképtelenné válik. Mivel azonban így lényegében megszűnt az autóhitelek mögötti autófedezet, így a bankoknak csak a személyi kölcsönöknél megszokott kockázatok és az azokhoz kapcsolódó jóval magasabb kamatok mellett érné meg autóhiteleket nyújtani. Ez azonban egyaránt előnytelen lenne az ügyfél és a bank számára is, így lényegében majd minden piaci szereplő felfüggesztette a hitel termékek alkalmazását és helyette a lízing került előtérbe” – mondta el Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.
A szakértő felhívta a figyelmet arra: a lízingtermékekre nem vonatkozik a hiteleknél 2012 áprilisában bevezetett THM-plafon, amely szerint fogyasztói hiteleknél a kölcsön ára a jegybanki alapkamatnál legfeljebb 24 százalékponttal lehet magasabb. A Ptk. változásával viszont a lízingszerződésekkel kapcsolatos adminisztrációs feladatok és költségek is új tételekkel bővültek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.