BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokáig nem örülhettek az ügyfelek - Ismét drágulnak a folyószámlák

A jegybanki bírságot követően új számlacsomagokkal lépett a piacra számos hitelintézet, amely tavaly még nem alakította át termékkínálatát. A régi számlákat is drágítják a bankok, de olyan intézmény is van, amelyik elküldi vagy új csomagba kényszeríti a veszteséget termelő ügyfelet

Csak ideig-óráig örülhettek az ügyfelek annak, hogy a bankokat megbírságolta a Magyar Nemzeti Bank a tavaly bevezetett tranzakciós illeték áthárítása miatt. A hitelintézetek közül ugyanis azóta már több is lépett annak érdekében, hogy a jogszerűen háríthassa át a fogyasztóira a közterhet. „Jogi értelemben nincs akadálya az áthárításnak, eddig sem volt, csak az MNB szerint az eddigi irány nem volt elfogadható” – magyarázta lapunknak Micskei Lajos, a Bankráció.hu szakértője.

Mivel a szektor szinten nagyjából 230 milliárd forintos tranzakciós illetéket a hitelintézetek nem tudják lenyelni, nem meglepő, hogy az új számlacsomagokra nem kellett sokat várni. Szüntetett meg számlacsomagokat az utóbbi néhány hónapban egyebek között az Axa, a Budapest Bank, az MKB, a Raiffeisen, a CIB, a Citi és a Polgári Bank is. Ezek helyett a bankoknál új számlacsomagok indultak jellemzően más feltételekkel. Ahol nem indultak most új csomagok, azoknál a bankoknál jellemzően már tavaly megtörtént a számlacsomagok cseréje. Emellett több banknál megfigyelhető, hogy egy meghatározott dátumot követően számlát nyitó ügyfeleknél más díjszabást alkalmaz ugyanarra a számlacsomagra, mint a régi klienseknél – mondja Eckrich Csaba, a Bankmonitor elemzője.

A meglévő számlacsomagokat használó ügyfelekkel kapcsolatban a bankok hozzáállása változó. Vannak hitelintézetek, amelyek csak az új ügyfelek elől zárták el a régi, jellemzően kedvezőbb kondíciójú csomagokat, a régi ügyfelek továbbra is használhatják ezeket. A díjemelések azonban ezeket a csomagokat is érinthetik, legfeljebb nem közvetlenül a tranzakcióknál, hanem a számlavezetésben vagy az éves kártyadíjban csapódnak le. Az elmúlt hetekben bejelentettek díjemelést egyebek között az FHB-nál, az Ersténél, a K&H-nál és a Kinizsi Banknál is, igaz, ezek egy részénél az éves inflációra hivatkozva növelték a díjakat a hitelintézetek. A díjemelések egyik célja egyébként az is lehet, hogy az ügyfeleket az új számlacsomagok felé tereljék ezzel a bankok.

Vannak azonban olyan pénzügyi intézmények is, amelyek radikálisabb intézkedésekkel próbálják rávenni a klienseiket arra, hogy lépjenek át más számlacsomagokba, olyanokba, amelyek vezetése a hitelintézet számára is megéri. Az Axa például a régi számlacsomagjait megszüntette, az ügyfeleit pedig értesítette: válasszanak az új csomagok közül. Aki nem választ, azt a bank besorolja az egyik új csomagba. A Citi is tömegesen mondta fel az úgynevezett Top díjcsomagba tartozó ügyfelek számlacsomagjait. Ez a számlacsomag tranzakciós illeték bevezetéséig ingyenes volt azok számára, akik 150 ezer forint fölötti jövedelmet utaltak a banknál vezetett számláikra.

A tranzakciós illetéket azonban a bank tavaly a számlacsomagnál áthárította a kliensekre, amit az MNB később kifogásolt. Az újfent ingyenessé tett számlákat viszont a Citi a jelek szerint nem kívánja fenntartani, az ügyfeleknek, ha maradni akarnak a banknál, vagy magasabb költségű csomagot kell választaniuk, vagy többmillió forintos átlagegyenleggel kell rendelkezniük.

Összesít az MNB

A márciusban megbírságolt bankoknak a módosított határidő értelmében május végéig kellett visszafizetniük az ügyfeleiknek a jogtalanul beszedett számlavezetési díjakat és egyéb költségeket. Az Én pénzem internetes portál információi szerint az elmarasztalt 35 közül nyolc hitelintézet támadta meg az MNB határozatát, közülük az Erste viszont fizetett az ügyfeleinek.

A jegybank lapunkat arról tájékoztatta, folyik a bankok beszámolóinak feldolgozása, és az eredményről tájékoztatni fogják a nyilvánosságot.

A jegybank lapunkat arról tájékoztatta, folyik a bankok beszámolóinak feldolgozása, és az eredményről tájékoztatni fogják a nyilvánosságot. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.