BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mégsem félünk a hitelektől? A vb-nek nem tudnak ellenállni

A labdarúgó-vb nyomán élénkülő, műszaki cikkek iránti kereslet az áruhitelpiacnak is használt. Az élénkülés az állományi adatok alapján rá is fér a piacra: biztató ugyanakkor, hogy a fogyasztási hitelek új kihelyezései hónapról hónapra nőttek 2014 első felében.

Infokommunikációs eszközök – köztük tabletek és okostelefonok– vásárlására több áruhitel-igénylés érkezett a Magyar Cetelem Bankhoz a labdarúgó világbajnokságot megelőző időszakban, mint tavaly karácsonykor – közölte lapunkkal a hitelintézet. „A kereslet jelentős megugrásának két magyarázata van: a foci vb-t egyre többen szeretnék úgy követni, hogy meccsnézés közben nincsenek helyhez kötve, ráadásul a mérkőzések egy részét kora este rendezik, amikor sokan még a munkahelyükön vannak vagy éppen útközben hazafelé. Aki nem akar lemaradni az eredményekről, és eredetileg is tervezte egy tablet vagy éppen egy új, korszerűbb okostelefon beszerzését, annak a vb adhatta meg utolsó lökést a vásárláshoz” – véli Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.

A növekvő kereslet a Cetelem Körkép 2014 eredményeiből is kiolvasható volt, a gyakorlat pedig most igazolja a trend megfordulását. A felmérés szerint ugyanis a magyarok 38 százaléka tervezi növelni fogyasztását ebben az évben. A vásárlási kedv erősödésének oka, hogy egyéni helyzetüket is jobbnak ítélik meg, mint korábban: míg 2013-ban 10-es skálán 3,6 pontra, addig idén a már átlagosan 4,2 pontra értékelték azt a válaszadók. Okostelefon vásárlását tavaly minden ötödik ember tervezte, idén pedig már több mint 25 százalékuk. Táblagépet pedig a válaszadók 19 százaléka szeretne venni ebben az évben, míg tavaly ez a szám csak 11 százalék volt.

„Hosszú távon is arra számítunk, hogy az emberek egyre többet költenek, a növekvő keresletből pedig az infokommunikációs eszközök piaca profitálhat, hiszen ezek a termékek ma már életünk minden területén jelen vannak, sőt, vásárlásaink során is egyre többet használjuk őket” – tette hozzá Lukácsi Zoltán, aki szerint az okoseszközök már nem csak tárgyai, eszközei is a vásárlásnak. A marketingigazgató hangsúlyozza, hogy a Cetelem Körkép 2014 adatainak tanúsága szerint az emberek 72 százaléka vásárlás előtt az interneten néz utána, hogy hol található a keresett terméket kínáló legközelebbi üzlet. Tízből négy vásárló pedig a felkeresett üzletben is használta már arra okostelefonját, hogy az árakat összehasonlítsa más üzletek áraival.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a hazai áruhitel-piacra rá is fér az élénkülés: május végén 31,7 milliárd forintnyi ilyen kölcsön volt a háztartásoknál – az egyéb hitelekkel együtt –, amely 11,4 százalékkal kevesebb, mint egy éve. Ráadásul az áruhitelek állománya az utóbbi években folyamatosan csökkent. A teljes fogyasztási hitel-piacon is hasonló a helyzet: a május végi, 3193,6 milliárdos állomány 6,85 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Biztató ugyanakkor, hogy a jegybank tavaly december óta folyamatosan nő az újonnan kihelyezett fogyasztási hitelek állománya.

Emelkedhetnek a forintkamatok

Élénkülni látszik a háztartások hitelfelvételi kedve, ám a ma már szinte csak forintban elérhető kölcsönök is járnak kockázattal – hívta fel a figyelmet a Bankmonitor.hu. A kamatok jövőbeli változása jelentheti a legnagyobb problémát: így egy hosszú távú, 20 éves lakáshitelnél az emelkedés valószínűségével mindenképpen számolni kell. Ám ennek számszerűsítése komplex feladat: a Bankmonitor.hu ezért egy olyan új webes alkalmazást fejlesztett ki, amelyen keresztül a hitelek kockázata mindenki számára megérthető, kiszámolható.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.