– Egy kockázati tőke-befektetői szakértő miben látja a hazai kezdő vállalkozások erősségét és gyengeségeit?
– Nagyon erősek technikailag és műszakilag is a hazai cégek, azaz jó termékeket tudnak létrehozni. Ahol mégis hiányosságok vannak, az a sales és marketing tudás, valamint a tapasztalat és a szemlélet, hiszen mi még csak 20 éve ismerkedünk a szabad piaccal. Az elmúlt évek előrelépései ellenére azon kell javítaniuk, hogy tőke nélkül is többet foglalkozzanak a piaci igényekkel, a célcsoporttal, a sales és marketing átgondolásával, előkészítésével. Mert mindezek nélkül a befektetőnél sem lesz jó tárgyalási pozíciójuk, mivel ők üzletet, megtérülést akarnak látni, egy útitervet arra vonatkozóan, milyen módon lesz az a termék jövedelmező és akár piacvezető.
– Mire helyezzék a hangsúlyt, fejlesszenek vagy járjanak pitchelni?
– Nem túl szerencsés, hogy sokan nagyobb hangsúlyt tesznek arra, hogy megtanulják 2-3 percben elmondani, mit csinálnak, miközben nem tudják megmondani, melyik piaci szegmenst fogják meghódítani és miért. Nyilván fontos, hogy be tudják mutatni az ötletet, de ez még kevés a sikerhez. Ez valójában egy folyamatnak csak az egyik, de nem a legfontosabb lépése.
– Milyen stádiumú projekttel és milyen felkészültséggel érdemes bekopogtatni a befektetőhöz?
– Nagyon releváns kérdés. Jobb minél később elmenni a befektetőhöz, mert ha még csak a termék van meg, de még senki nem vett belőle, akkor tulajdonképpen kevesebbet ér a cég, több a kockázat, a befektető is óvatosabb lesz. Ugyanakkor ki kell számolni, mennyi tőkére van szükség, feleslegesen ne álljon a számlán befektetői pénz, hiszen attól is várnak hozamot, ráadásul ez még el is kényelmesítheti a vállalkozást.
– Mekkora tulajdoni részt engedjenek át?
– Az egyik mérlegelési szempont, hogy lesz-e a cégnek 1-2 év múlva további finanszírozásra is szüksége, és ehhez lesz-e elég tulajdoni rész, amit át tudnak majd engedni a következő befektetőnek. Azaz ne csak a jelenlegi szituációt vegyék figyelembe, mert ha csak rövidtávon gondolkodnak, később ellehetetleníthetik a további növekedéshez szükséges tőke megszerzését. De fontos az is, hogy a megmaradó tulajdonrész eléggé motiváló legyen a csapatnak, mert ki fog erőn felül, akár hétvégén is dolgozni egy pár százalékos tulajdonrészért egy cash flow negatív cégnél…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.