Ajánlástervezetet tett közzé a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az online alkuszok számára. A cél egyértelműen a fogyasztóvédelmet szolgálja, a jegybank átláthatóbb, pontosabb, megbízhatóbb, több ügyfél-tájékoztatást tartalmazó oldalakat szeretne látni. A vitaanyaghoz a biztosítók és a közvetítők mellett bárki hozzászólhat, a végső ajánlás várhatóan januárban jelenik majd meg, és márciustól kell alkalmazniuk a piaci szereplőknek.
Alapvető cél, hogy az ügyfelek az online alkuszi portálok segítségével is a valós szükségleteiknek megfelelő biztosítást köthessenek. Ezt megelőzően alapos, szakszerű közvetítői tanácsadásban részesüljenek, az általuk felkeresett elektronikus összehasonlító felületek egyszerű nyelvezetűek, átláthatók és egyértelműek legyenek, s a biztosítási szolgáltatások árán túl azok tartalmát is könnyen össze lehessen vetni – mondja a jegybank. Elvárás az is, hogy az elektronikus közvetítői információk ne legyenek félrevezetők vagy a pénzügyi piacokba vetett bizalmat rombolók.
A jegybank szerint törekedni kell arra, hogy az ügyfelek a piacon elérhető valamennyi meghatározó biztosítási termék összehasonlíthassák, ha mégsem tesznek így, arra külön fel kell hívni a figyelmet. Szinte borítékolható, hogy az alkuszok többsége az utóbbi megoldás mellett dönt majd, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kivételével ugyanis szinte minden biztosítási termékről elmondható, hogy a piacon elérhető konstrukciók csak egy részét kínálják alkuszi csatornákon. Emellett mindig előfordulhat olyan biztosító, amelyik elsőként próbálkozik meg egy adott termék internetes értékesítésével. Ilyen esetekben nyilván szinte lehetetlen a többi piaci szereplő hasonló termékeire árat kínálni.
Az MNB azt is javasolja, hogy az ügyfél addig ne tudjon biztosítási szerződést kötni, amíg az alkusz számára nem adott meghatalmazást. Bár ez az elvárás is az ügyfelek érdekeit szolgálhatja, ha minden termékre kiterjedően betartatják, az eddigiekhez képest körülményessé teheti például az internetes utasbiztosítás-kötéseket. Ezeknél eddig elegendő volt az internetes felületen kiválasztani, majd kifizetni a terméket, így az utazás előtt akár néhány perc alatt meg lehetett kötni a szerződést. Az alkuszi megbízások kinyomtatása, aláírása és elfaxolása lassítja és bonyolítja a folyamatot.
Az az elgondolás viszont kifejezetten ügyfélbarátnak tűnik, hogy az összetett, egyedi ügyféligényeket kielégítő biztosítási termékeknél a jegybank elengedhetetlennek tartja az internetes mellett a szóbeli tájékoztatást is. Olyankor is fel kell hívni az ügyfelet, ha a kidobott ajánlatnál lényegesen drágábbat választott, vagy valamilyen különleges vagyontárgyat szeretett volna biztosíttatni. Az életbiztosításoknál, ezen belül a unit linked konstrukcióknál is indokolt az alaposabb és óvatos szakmai becsléseket elváró tájékoztatás. Az ajánlás szerint a teljes költségmutatókat (TKM) is közölni kell az összehasonlító felületeken, a nyugdíjbiztosításoknál pedig jelezni kell, az adott termék költségei beleférnek-e az MNB által javasolt sávba.
A jegybank emellett fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít két biztosítónál annak áttekintésére, hogy azok a meghirdetett tarifa alapján állapítják-e meg díjaikat. A jegybank emellett 13 biztosító számára vezetői levélben hívta fel a figyelmet a díjhirdetések kapcsán kijavítandó kisebb hibákra.
A jegybank emellett fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít két biztosítónál annak áttekintésére, hogy azok a meghirdetett tarifa alapján állapítják-e meg díjaikat. A jegybank emellett 13 biztosító számára vezetői levélben hívta fel a figyelmet a díjhirdetések kapcsán kijavítandó kisebb hibákra. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.