Sikeres árveréssel zárta a téli szezont a Kieselbach Galéria. December 20-án este a Mariott Hotel zsúfolásig telt báltermében szinte minden tételt eladtak, amire első körben nem volt licit, az visszakérés után kelt el. Nagyszámban voltak több tízmilliós festmények, és hiába tűntek magasnak az előzetes becsértékek, a képek nagyobb arányban fértek bele a sávba, mint ősszel. Az elmúlt években halódó állapotban lévő műtárgypiac az élénkülés jeleit mutatja.
72 millió forintos leütési árával a téli szezon legmagasabb áron elkelt tétele lett Márffy Ödön Salome című festménye, és ez egyben a festő új életműrekordja is. Várható volt, hogy sokan megpróbálják gyűjteményükbe integrálni ezt a reprezentatív, nagyméretű alkotást, hiszen hasonló avantgárd festmények vagy közgyűjteményekben vannak vagy elpusztultak. Ez az árverés ritka – és előfordulhat, hogy hosszú ideig az utolsó – alkalom volt arra, hogy a Nyolcak periódusából ilyen rangú festmény megvásárolható legyen, ennek köszönhetően 45 millió forintos kikiáltási ár után 72 milliónál állt meg a licitálás.
Szinyei Merse Pál utolsónak tartott festménye, a Szerelmespár II. 65 millió forintért (plusz természetesen a jutalék) cserélt gazdát. Az 1918-as datálású kép harmadszor szerepelt árverésen: 1972 decemberében a BÁV-nál 120 ezer forinton ütötték le, 2011 decemberében a Polgár Galériában 56 millió forinton, most pedig 65 millión.
42 év alatt 540-szeresére nőtt az ára. A MNB inflációs kalkulátora szerint ami 1972-ben 120 ezer forintba került, az most 5,9 millió forintba kerülne, ehhez képest is megtízszerezte az árát a festmény. Igaz, meglehetősen hosszú futamidő alatt.
Rippl-Rónai József kukoricás stílusú festményei elfogytak, többnyire gyűjetmények féltett kincsei, így a Kék ruhás lány virágos kalapban című képét sokan próbálták megszerezni, ennek megfelelően hosszú licit után 60 millió forintnál koppant érte a kalapács.
A top 3 festmény leütési ára mindegyik esetében benne volt a becsértékben. Igaz, hogy ezek széles sávok, 20-40 milliósak, de tény, hogy az elért leütési árak e határok közé kerültek.
Vaszary János Nő tükörrel című című festménye Nemes Marcell kollekciójából, 42 millió forintért épp az egyik kivétel, ennek a leütési ár alatta maradt az 50-80 milliós becsértéknek. Ferenczy Károly Tavaszi táj (Domboldal) című festményének 34 millió forintos leütési árával viszont már bekerült a sávba, és történelmi távlatban a legnagyobb arányú áremelkedést elért kép.
Az egykor Hatvany Ferenc, majd Weiss Fülöp bankár gyűjteményéből származó festményt 1963 karácsonya előtt a BÁV árverésen 3200 forintért adták el, most több mint tizezerszereséért az akkori árnak. A már említett MNB kalkulátor szerint az akkori összeg jelenleg 175 ezer forintnak felel meg, s ha az elmúlt 50 évben gazdát is cserélt már, egészen biztosan jó befektetés volt ez a festmény.
Galimbert Sándor Óbudai részlete 36 millió, Perlrott Budapesti látképe 28 millió, Klie Zoltán Párizsi pályaudvara 26 millió forintot ért, de még mellettük is számos 10-20 millió fölötti leütést regisztrálhattunk, többek közt Kádár Béla, Mednyánszky, Paál László, Egry, Márffy, Vaszary, Vörös Géza, Mattis- Teutsch János művei esetében. Czóbel Béla Fiú a patak partján című festménye például visszakérésben kelt el 18 millió forintért.
Berény Róbert Napközelben című képe a Virág Judit Galériánál 70 millióért elárverezett Díványon fekvő nőhöz hasonlóan Barki Gergely eltűnt képeket kereső Wanted akciójának keretében került haza Londonból, Lukács György családjának leszármazottaitól. 20 millió forint lett az ára, ez megegyezik az alsó becsértékével.
2012 decemberében Virág Juditéknál katalógus címlapkép volt Munkácsy Mihály fára olajjal festett zsánerképe, a Szerelmi dal. Két éve is a mostani tanulmány kísérte, ami hangsúlyozza a szakirodalom előtt eddig ismeretlen voltát. Ez két éve ugyan még igaz lehetett, mára azonban már bizosan nem. Akkor 34 millió forintért kelt el, most 36 millió forintért.
Nagyarányú áremelkedést a kisebb értékű képeknél is láthattunk, például Skuteczky Döme Nagyapó című vászna 460 ezerről indult és becsértékét messze meghaladva 1,7 millió forintos leütési árat ért el. Skuteczky Döme esetében nem meglepő a licitemelkedés, képei időnként tízszeres szorzóval kelnek el az elmúlt években, például a BÁV árverésein, köszönhetően a felvidéki és szlovák gyűjtőknek, kereskedőknek akik nálunk is vadásznak rá. Ezen az árverésen most Weiler Péter A nagy nap a Balaton parton című műve ment át csaknem tízszeres áremelkedésen: 120 ezerről 1,1 millióig ugrott az ára.
Jankó Judit Repkedtek a tízmilliók a Kieselbachnál -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.