BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Másfél év alatt 660 milliárd forintnyi NHP-szerződés

A Növekedési Hitelprogram (NHP) második szakaszában 660 milliárd forintnyi kölcsönszerződés született, és 512,5 milliárd forintnyi kölcsönt helyeztek ki a programban részt vevő hitelintézetek. Összesen csaknem 16 ezer vállalkozás jutott hozzá a kedvezményes hitelhez, a szerződések száma pedig megközelítette a 23,4 ezret. Az NHP első és második szakaszában így összesen csaknem 21 ezer vállalkozás kapott finanszírozást 1360 milliárd forint összegben. A 2013 októberében indult második szakasz ez év elején is kissé visszafogottabban alakul, ami a jegybank szerint a szezonalitásnak köszönhető. Az is szerepet játszhat a csökkenő kihasználtságban, hogy hiába döntöttek a program meghosszabbítása mellett, sok vállalkozás időzítette a hitelfelvételt a tavalyi utolsó negyedévre. A másik ok az NHP-t legnagyobb mértékben igénybe vevő szektor, a mezőgazdaság sem feltétlenül a téli hónapokban veszi fel a legtöbb hitelt. A program ismételt felfutása a jegybank szerint a tavaszi hónapokban várható majd.

A második szakaszban létrejött 660 milliárd forintnyi szerződés csaknem 97 százaléka új hitel volt, ami részben annak köszönhető, hogy a hitelkiváltás a program feltételei szerint a folyósított összeg maximum 10 százalékát teheti ki. A folyósított összeg csaknem kétharmadát új beruházási hitelek és új lízingügyletek tették ki, az új forgóeszközhitelek részesedése 26 százalék volt, az EU-s támogatások előfinanszírozására folyósított hiteleké 11 százalékot tett ki. A kis mennyiségű kiváltó hitelből is általában korábbi és drágább beruházási hiteleket cseréltek le a cégek, csak a 28 százalékát használták forgóeszközhitelek kiváltására. A kiváltott hitelek többsége forinthitel volt. Az NHP-s kölcsönök közel háromnegyede a mezőgazdaság, a kereskedelem, javítás és a feldolgozóipar ágazatokba kerül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.