Nincs fennakadás a hitelintézeteknél a devizahiteles elszámolással kapcsolatos panaszok kezelésénél, tartani tudják a törvényben előírt 60 napos határidőt – derül ki a piaci szereplők lapunknak adott válaszaiból. Az elszámolásról szóló szabályozás alapján a pénzügyi szolgáltatóknak alapesetben április 30-ig kellett postázniuk az elszámolást tartalmazó levelet, az ügyfeleknek pedig a kézhezvételtől számítva 30 napjuk volt arra, hogy panasszal éljenek, ha nem értettek egyet az abban foglaltakkal. A hitelintézeteknek pedig újabb 60 napjuk van arra, hogy elbírálják a panaszt, és erről értesítsék az ügyfelet.
A legtöbb pénzügyi szolgáltatónál a kiküldött levelek számát figyelembe véve azért eléggé jelentős a megkereséssel élő ügyfelek aránya, a nagyobb piaci szereplők mindegyikének több ezer panaszt kell vagy kellett kezelnie. A K&H Bank lapunknak adott tájékoztatása szerint június 30-ig az elszámolásra vonatkozóan picivel több mint 8000 panasz érkezett a hitelintézethez. A CIB-csoport elszámolással érintett társaságai (CIB Bank, CIB Lízing, CIB Ingatlanlízing) kapcsán – közölték a szolgáltatónál – eddig a kiküldött levelek számához viszonyítva mintegy 5 százaléknyi panasz érkezett, és néhány százalékos arányról számoltak be a Budapest Banknál is a bankra és a Budapest Autóra vonatkozóan.
A panaszok igen nagy része viszont – mint ahogy az korábban várható is volt – nem tekinthető érdeminek, vagyis az ügyfelek nem tudják megjelölni, hogy pontosan mi is a problémájuk az elszámolással. Ehelyett sokan – pontos kifogások megfogalmazása helyett – úgy általában az elszámolás módjával nem értenek egyet, vagy úgy általában keveslik a visszajáró összeget. A CIB Banktól kapott tájékoztatás szerint például a panaszoknak kevesebb mint fele érdemi; az ügyfelek nem fogalmazzák meg pontosan, hogy mi a kifogásuk az elszámolással kapcsolatban, de a K&H Banknál is úgy nyilatkoztak, hogy a kisebb rész az, amely konkrétumokat is tartalmaz.
A Budapest Bankhoz leggyakrabban az árfolyamgátas ügyfelektől érkezett észrevétel, a hitelük futamidejének meghosszabbítása kapcsán. (Az elszámolás során a bank a jogszabályi előírások miatt ezen ügyfelek hitelének eredeti futamidejét meghosszabbította annak érdekében, hogy a jövőbeni törlesztőrészleteik ne vagy csak kismértékben emelkedjenek.) A Budapest Autónál pedig a panaszok egy része a visszatérített összeg nagyságrendjére, számítási módjára vonatkozott, míg mások a hátralévő futamidőre vonatkozó törlesztési ütemezést vitatták. A pénzügyi szolgáltatók visszajelzései alapján a panaszok döntő többségét viszont elutasítják, ami nem túlságosan meglepő: akadt olyan piaci szereplő, amely bőven 99 százalék feletti arányról számolt be az elutasításoknál.
A banjukkal dűlőre jutni nem tudó ügyfelek egy része várhatóan a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordul majd, hiszen ez az intézmény jelenti a következő jogorvoslati lépcsőt. Ez a lehetőség ugyanakkor nem mindenkinek lehet járható út, hiszen az is pontosan szabályozott, hogy milyen esetekben lehet a PBT-hez fordulni.
Az elszámolásra vonatkozó szabályozás szerint három esetben lehet a PBT segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt, a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg, a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja.
A PBT a beérkező kérelmeket háromtagú tanácsban és írásbeli eljárásban bírálja el, de a felek meghallgatás tartását is kérhetik. A meghallgatás időpontjának módosítását ugyanakkor nem lehet kérni. A kérelem benyújtására emellett nagyon szigorú feltételek vonatkoznak: ha például a kérelmező nem megfelelő és e célra rendszeresített nyomtatványokon terjeszti elő a kérelmét, vagy a nyomtatványt hiányosan nyújtja be, az eljáró tanács a hiányok megjelölése mellett a kérelmezőnek visszaküldi, és felhívja arra, hogy pótolja a hiányokat. Ha pedig a PBT felhívása ellenére az adós nem nyújtja be a kért iratokat, akkor kérelmét elutasítják, és az eljárást megszüntetik.
Viszont az az első néhány ügy, amelyet a PBT már május végéig lezárt, nem az adósok szempontjából alakult jól. A testület által május végéig lezárt 28 elszámolási ügyből mindössze kettőnél született egyezség a szolgáltató és az ügyfél között, a többi eljárás megszüntetéssel végződött: így addig egy olyan ügyet sem zártak le, amely a pénzügyi szolgáltató számára jelentett volna bármilyen jellegű kötelezést.
Összesen kétmillió szerződés
A lakossági hiteleket érintő teljes elszámolási folyamat nagyjából kétmillió szerződést érint. Az elszámolás mostani – tehát a devizahitelekre vonatkozó – fázisát követően az ügyfelek nagyjából 570 milliárd forintot kapnak vissza a pénzügyi szolgáltatójuktól, a forinthitelek ősszel várható elszámolásának kapcsán pedig újabb 300 milliárdot. Az elszámolás és a forintosítás egyébként alapjaiban alakította át a háztartások hitelállományát: míg 2014 májusában közel 3600 milliárd forintnyi devizahitel volt forgalomban, ez idén májusra 246 milliárdra olvadt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.