BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szakad a biztosítási piac

Kettészakadni látszik a hazai biztosítók mezőnye: néhány kisebb szereplő az átlagnál jóval gyorsabban növekedett az első fél évben, miközben több meghatározó társaság is tetemes díjbevétel-visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A piaci koncentráció ezzel együtt változatlanul nagyon magas.

A piaci átlagot messze meghaladó mértékű növekedést produkált több kisebb biztosító az első fél évben, miközben négy nagyobb szereplőnek is csökkent a díjbevétele, és a hathavi díjbevétel alapján legnagyobb visszaesést elszenvedő öt társaságból három a legnagyobb hat cég között van – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adataiból.

A díjbevétel növekedése alapján – az egy százaléknál nagyobb súlyú szereplők között – egyértelműen a Wáberer Hungária számít az első fél év nyertesének: a társaság 2015 első hat hónapja alatt majdnem másfélszeresére növelte díjbevételét az egy évvel korábbihoz képest, és megközelítette a 6,9 milliárd forintot. Majdnem negyvenszázalékos díjbevétel-növekedést hozott a KÖBE is, amely 5,3 milliárd forintot jelentett hat hónap alatt, 1,2 százalékos részesedés mellett.

A két cég teljesítményében persze meghatározó szerepet játszott a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási (kgfb) átlagdíjak növekedése is, hiszen bevételük túlnyomó része ebből az üzletágból származik.
A 2,08 százalékos piaci átlagot sokszorosan meghaladó növekedést produkált még a Cardif, a Vienna Life és a CIG csoport is – 27,3, 20,8, illetve 17,6 százalékos díjbevétel-emelkedés mellett –, ám figyelemre méltó, hogy e cégek egyikének a piaci részesedése sem haladja meg a két százalékot.

Említésre méltó körülmény az is, hogy mind a CIG-nél, mind a Cardifnál a nem életbiztosítási üzletág produkálta az erősebb bővülést. A hat legnagyobb díjbevétel-bővülést elérő cég közül egyedül az NN – korábbi nevén ING – jelentette a kivételt, hiszen a társaság az első féléves, 41,1 milliárd forintos díjbevétele alapján 9,06 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik: ehhez viszont 16,7 százalékos növekedést kellett elérnie. A cég mindenesetre igen sokat javított pozícióin az egy évvel korábbi állapotokhoz képest, hiszen akkor a díjbevétel alapján számított súlya még csak közelítette a 8 százalékot.

A legnagyobb visszaesést elkönyvelő cégek közül az Erste díjbevétele majdnem 20 százalékkal, 5,2 milliárd forintra esett vissza, ezzel az első hat hónap alapján 1,14 százalékos piaci részesedést mondhatott magáénak. Sokkal szembetűnőbb viszont a Magyar Posta biztosítóinál mutatkozó visszaesés: a 36 milliárdos összesített díjbevétel 10,6 százalékos visszaesést tükröz. Ez pedig az első fél év adatai alapján nem egészen 8 százalékos piaci részesedéshez volt csak elég, szemben az egy évvel korábbi 9,14 százalékkal.

Érdekes ugyanakkor, hogy a nem életbiztosításoknál a Magyar Posta 6,8 százalékos növekedést tudott elérni az első fél évben, és az életbiztosítási ág több mint 13 százalékos visszaesése miatt alakultak így az összesített számok. A nagyobb visszaesést elkönyvelő társaságok közé tartozik az Allianz is, amelynek a 63,3 milliárdos díjbevétele már „csak” nem egészen 14 százalékos piaci részesedéshez volt elég. Ez azt jelenti, hogy a Generali – a Genertel bevételeivel együtt számolva – díjbevétel alapján már lekörözte a társaságot az első fél évben, de anélkül is minimális mértékben maradt el tőle. Jóval kisebb, de érezhető visszaesést könyvelt el díjbevételben az Union és a Groupama is: előbbié bő 4, utóbbié pedig 3,36 százalékkal esett vissza.

A mostani változások persze túl nagy változást nem mutatnak az erőviszonyokban. A koncentráció változatlanul nagyon lassan csökken a hazai biztosítási piacon: 2014 első fél évében a hat legnagyobb cégcsoport az összesített díjbevétel 67,8 százalékát adta, s a piaci súlyuk az idén is elérte a 65,6 százalékot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.