Mégis el lehet adni a féléves kincstárjegyet (fkj), csak a kincstár helyett a bankokra kell azt bízni – ez a tanulsága az elmúlt két hónapnak. Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) november közepétől bővítette ki a lakossági állampapír forgalmazói körét, és azóta lapunk számításai szerint a korábbi mennyiségnek több mint a háromszorosára nőhetett a volumen. Az eredetileg a lekötött bankbetétek konkurenciájának szánt, 2012 tavaszán bevezetett hat hónapos állampapír értékesítésében a Magyar Államkincstár sokáig monopolhelyzetben volt, de elég szerény eredményeket ért el, a heti értékesítés többnyire 1-1,5 milliárd forint között alakult. Ennek köszönhetően az állomány stagnált, tavaly október végén például a teljes volumen alig haladta meg a 37 milliárd forintot, noha a kincstárjegy 2,5 százalékos éves kamatával bőven felülmúlta a bankok által kínált betétekét.
November közepétől viszont, ahogy az egyéves kamatozó kincstárjegyet (kkj) értékesítő bankok többsége megkapta az engedélyt az fkj árusítására is, az eladott heti mennyiség a sokszorosára nőtt. Az elmúlt két hétben már 15-15 milliárd forintnyit adtak el a legrövidebb lejáratú lakossági állampapírból. Így az fkj teljes volumene mostanra elérheti a 120 milliárdot. A bankok tehát lelkesen értékesítik a saját betétjeik konkurenciáját, ami érhető, hisz az ÁKK jutalékot fizet ezért. A jelenleg 2,75 százalékos kamatot fizető kkj-ből és az fkj-ből az idén három hét alatt összesen 188 milliárd forintnyi fogyott, és ennek döntő részét a bankok értékesítették, a hitelintézetek pedig a kkj után például 1 százalékos jutalékot kapnak, vagyis alig három hét alatt egymilliárd forintnál is többet kereshettek.
A kisbefektetők persze jobban járhatnának, ha nem a bankoknál, hanem az államkincstárnál nyitnak értékpapírszámlát, ha fkj-t vagy kkj-t akarnak venni. A kincstár ugyanis jellemzően olcsóbb, hiszen – a bankokkal ellentétben – nem számol fel díjat az értékpapírszámla vezetéséért és a jegyzési, adásvételi, illetve kamat- és törlesztésfizetési tranzakciók után, és nincs készpénzfelvételi díj sem. A bankok mégis előnyben vannak a kincstárral szemben, mert könnyebben érik el a potenciális ügyfeleket, képzettebbek az értékesítőik, és a fiókhálózatuk is kiterjedtebb. A kincstár igyekszik ugyan felvenni a versenyt, és folyamatosan nyitja az értékesítési pontokat, ezek azonban sok esetben csak heti 2-3 nap nyitnak ki pár órára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.