BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elszámolás: alig ezren fordulnak bírósághoz

A lezárt ügyek 97,6 százalékát megszüntette a Pénzügyi Békéltető Testület, és mindössze 163 eset zárult kötelezéssel a pénzügyi szolgáltatók számára.

Az eddig lezárt elszámolási ügyek kapcsán 950 adós fordult bírósághoz a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárása után – derül ki a PBT honlapján szereplő adatokból. December végéig összesen 15 562, elszámolással kapcsolatos kérelmet fogadott be a testület, amelyből 11 400-at már le is zártak. A lezárt ügyek túlnyomó többségét – 97,6 százalékát – megszüntette a testület, és mindössze 163 eset zárult kötelezéssel a pénzügyi szolgáltatók számára, nagyjából száz ügyben pedig egyezséget jóváhagyó határozat született.

A bíróságon folytatódó ügyek közül – nem meglepő módon – a legtöbbnél a helyes elszámolást vitatták az adósok, összesen 831 ügy tartozott ebbe a kategóriába. 87 esetben az elszámolási kötelezettség megállapítását szeretnék elérni az ügyfelek, 31 esetben pedig a panaszeljárásra kötelezés az adósok célja.

Annak tükrében viszont, hogy az elszámolási ügyekből csak valamivel több mint négyezret nem zárt még le a PBT, nem kell arra számítani, hogy jelentős többletterhelés keletkezik a bíróságnál: ha az ügyek kimenetelének aránya az eddigiekhez hasonlóan alakul, akkor még legfeljebb néhány száz olyan esetre kell számítani, amelyeknél a bírósági nemperes eljárást választják végső fórumként az ügyfelek.

Az elszámolásról szóló szabályozás szerint az adósoknak az elszámolást tartalmazó levél készhezvételétől számítva 30 napjuk van jelezni panaszukat a pénzügyi szolgáltatónál, és ha ott sem járnak sikerrel – aminek 60 napon belül kell kiderülnie –, akkor fordulhatnak a PBT-hez. Az elszámolásra vonatkozó szabályozás szerint három esetben lehetett a PBT segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt; a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg; a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.