BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Telítődik a netbanki piac

Lassul a netbanki elérést is biztosító folyószámlák számának növekedése, arányuk a következő időszakban 80 százalék környékén stabilizálódhat.

Lelassult az utóbbi két évben az internetes folyószámlák térnyerése Magyarországon: 2015 első kilenc hónapjában számuk mindössze 77 ezerrel – 0,9 százalékkal – emelkedett. Mindezek alapján a netes kapcsolattal is hozzáférhető számlák aránya szeptember végére 78,7 százalékot ért el a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint, ami alig egy százalékponttal magasabb, mint a 2014 végi 77,5 százalék. Persze annak tükrében, hogy a banki folyószámlák mennyisége 2012 óta gyakorlatilag folyamatosan csökken Magyarországon, ez nem rossz eredmény: ám ha nem történik váratlan fordulat, arra lehet számítani, hogy az internetes folyószámlák aránya 80 százalék körül stabilizálódhat a következő években.

Ráadásul a netes számláknak a pénzforgalomban képviselt súlya sem növekszik túlságosan gyors mértékben. Az MNB adatai szerint, bár a netes és mobiltelefonról indított átutalási forgalom a darabszám alapján 11,9 százalékkal nőtt a 2015 szeptemberéig tartó egy év alatt, a tranzakciók összértéke csak 3,5 százalékkal emelkedett. Ehhez képest a teljes forintátutalási forgalom a darbszám alapján 2,9, a mennyiség szerint pedig közel 5 százalékkal nőtt ugyanebben az időszakban. Mindez azt jelenti, hogy az internetes átutalási forgalomban csak a tranzakciószám nő jelentősen, a volumen bővülése még el is marad a teljes piacétól.

Az internetes pénzügyi szolgáltatások kiaknázatlan fejlődési lehetőségeire a Deloitte is felhívta a figyelmet a közelmúltban bemutatott Deloitte-Scale BankIndex kutatásában is. Ennek eredményei szerint a lakosság nagy része, mintegy 82 százaléka nem tervez informálódni új banki szolgáltatások felől, akik viszont érdeklődnek, azok elsődlegesen a bankfióki csatornákat választják. A legkedveltebb fizetési módok között még mindig a hagyományos elérési csatornák vezetnek – például a lakosság 73 százaléka jelöli meg a csekk befizetését postán –, amellett, hogy azért jól érzékelhető az elektronikus csatornák használatának lassú terjedése.

Érdekes viszont, hogy azok a lakossági ügyfelek, akik rendelkeznek már netbanki szerződéssel, többnyire elégedettek a szolgáltatással, és az átlagnál jóval sűrűbben igénybe is veszik. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. tavaly közzétett kutatási eredményei szerint az internetet használók többsége a bankügyeinél sem mondana le a számlakezelés kézenfekvő módjáról: a netezők 68 százaléka lényeges szempontnak tartja bankja kiválasztásakor, hogy az kínál-e internetes ügyintézésre lehetőséget adó felületet. Így az online bankolás a költségek és az ügyintézés minősége után a legfontosabb bankválasztási kritériummá nőtte ki magát az online világra nyitott célközönségben. Az NRC szerint feltűnő az is, hogy az online hozzáférés lényegesen gyakoribb kapcsolatfelvétellel jár: a legalább havonta netbankolók aránya a banki ügyfelek között 42 százalékos, több mint másfélszerese a havonta bankfiókban intézkedőkének, sőt minden tizedik, szerződéssel rendelkező ügyfél minden héten belép internetbankjába, ami a személyes megjelenésnél csaknem elképzelhetetlen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.