BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kedvezményt adnak a bankok, majd kaszálnak a laza ügyfeleken

Sok a nyári hitelkártya-akció. A bankoknak megéri eladni a plasztiklapot, és ezen sokat kereshetnek, mert az ügyfelek ilyenkor lazábban kezelik a pénzügyeiket.

Szokott repülővel utazni? – kérdezi a hosztesz, aki azt ígéri, sokkal olcsóbb lesz a nyaralás, ha igényel az ügyfél egy erstés hitelkártyát. A hitelkártya-akciók az idén nyáron is egymást érik. Az első éves kártyadíjat szinte minden bank elengedi, e nélkül valószínűleg nehéz is lenne rávenni az ügyfeleket, hogy kipróbálják a szolgáltatást. Ennél azonban jóval több ajándék és pénzvisszatérítés is járhat az ügyfeleknek. Az egyik legintenzívebben kampányoló bank, az Erste Wizz Air hitelkártyát kínál, amely mindenféle kedvezményt ad a légitársaság repülőjegyeire.

A konkurencia sem marad le azonban. A Raiffeisennél a One Card hitelkártyával is lehet spórolni a nyaraláson. Ha az ügyfél a plasztiklappal fizet, 5 százalékos visszatérítést kaphat július és szeptember között a vakáció különféle költségeiből, egyebek között a vonatjegy, a repülőjegy, a taxi vagy pedig a szállás árából. Más bankoknál is vannak hasonló akciók, a többsége a visszatérítés mértékének növelésével csábítja a klienseket. A normál 1 százalék körüli visszafizetések az akciós időszakban kártyát igénylők számára 3-5 százalékig is emelkedhetnek. Sőt egyes partnereknél 20 százalékos kedvezmény is elérhető.

A bankoknak megéri nyáron hitelkártyát eladni, az akciók a statisztikák szerint nem múlnak el nyomtalanul. Az elmúlt években a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az első negyedévhez képest a másodikban és a harmadikban jellemzően nőtt az ilyen plasztiklapok száma, és a velük lebonyolított forgalom is bővült. A karácsonyi időszakot nem számítva, hagyományosan a harmadik negyedév a legerősebb a hitelkártya-használatot illetően – legalábbis ami a fizikai kereskedőknél történő vásárlásokat illeti.

Hiába adnak el azonban sok hitelkártyát a hoszteszek és más értékesítők, hosszabb távon nem tudják növelni a bankok az 1,4 millió körül stagnáló hitelkártyaszámot. Ennek egyik oka lehet, hogy sok ügyfél csalódik ezekben a konstrukciókban, és adja vissza a plasztiklapot, vagy váltja ki olcsóbb hitellel. A hitelkártyával igazán csak azok járnak jól, akik nagyon precízen használják a terméket, csak vásárolnak vele, és pontosan visszafizetik minden egyes hónapban az összes tartozást. Így kamatmentesen költhetnek a kártyával, amelynek éves kamata egyébként átlagosan 30 százalék fölött van, de a THM a 40 százalékot is elérheti.

Az idén áprilisban 132 milliárd forintnyi kamatozó kártyahitel a háztartásoknál, vagyis egy-egy hitelkártya átlagosan 95 ezer forintos mínuszban állt a fordulónapján. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos ügyfélen a bankok 2-2,5 ezer forintnyi kamatot is keresnek havonta, amiből fedezni lehet az új ügyfelek akcióit és a tudatos ügyfelek kamatkedvezményét. Különösen igaz ez a nyáron eladott hitelkártyákra. Az éves statisztikák ugyan arra utalnak, a lakosság egyre nagyobb része tanulja meg a helyes hitelkártya-használatot, hiszen a kamatozó kártyahitelek volumene folyamatosan csökken, emellett készpénzt is évről évre egyre ritkábban vesznek fel hitelkártyákkal. A nyári hónapokban azonban lazul a pénzügyi fegyelem, különösen külföldön. 2014-ben a harmadik negyedévben történt a legtöbb és legnagyobb volumenű hitelkártyás készpénzfelvétel, és még tavaly nyáron is sok készpénzt vettek ki az automatákból az ügyfelek a hitelkártyájukkal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.