Tovább drágult az idén a casco. Tavaly is nőtt az átlagos tarifa, a jegybank adatai szerint körülbelül 4,4 százalékkal, az idén viszont már 10 százalékos emelkedést mért a Netrisk.hu alkuszportál. Az autósok az év első öt hónapjában átlagosan 76 500 forintért kötöttek teljes körű casco szerződést, holott tavaly még csupán 69 300 forint volt az átlagdíj. Ez több okra vezethető vissza. „Egyrészt a biztosítók a kárinflációhoz igazították a díjaikat, másrészt a tavalyi első öt hónaphoz képest huszonkét százalékkal több új autó jelent meg az utakon, ezekre pedig eleve magasabb díjon köthető casco, ami felfelé húzza az átlagot” – magyarázza Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója.
Az új autók átlagos cascójának díja jelenleg 92 ezer forint, az évfordulós váltók viszont átlagosan csupán 53 600 forintért kötnek biztosítást, az ő díjaik egyébként az elmúlt három évben gyakorlatilag stagnáltak. A legnagyobb mértékben a használt autók azonnali cascokötéseinek átlagdíja nőtt: ez a kör idén átlagosan 86 500 forintért kötött szerződést a Netrisk.hu-n, ez 18 százalékkal haladja meg 2013 hasonló körben mért 73 500 forintos díjátlagát.
A jegybanki adatok szerint is drágább lett a casco, de nem mértek akkora drágulást, mint a nagyrészt magánszemélyek biztosításaival foglalkozó Netrisk. A teljes piacot nézve csupán 4,4 százalékkal nőtt az első negyedévben a cascók átlagdíja. Talán ennek is köszönhető, hogy a szerződések száma pedig visszaesett 8,4 ezer darabbal, 787,6 ezerre.
A casco biztosítások átlagdíja tíz éve volt a csúcson, akkor 120 ezer forintnál is többe került egy biztosítás. A díjak azóta csökkentek, és 2013-ra értek az alig több mint 80 ezer forintos mélypontra. Ez azért érdekes, mert abban az évben vezették be erre a biztosításra a 15 százalékos biztosítási adót, amelyet a jelek szerint egyáltalán nem érvényesítettek a biztosítók a díjaikban. Tavaly egy átlagos casco a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint egyébként már 84 362 forintba került.
A díjak alakulásában persze fontos szerepet játszik a gépjárműpark életkora is. Az új autók biztosítása többe kerül, így az újautó-piac visszaesése a cascók árára is hatott. A közvélekedéssel ellentétben egyébként nem csak az ötévesnél fiatalabb gépkocsikra kötik meg a biztosítást. A Netrisknél például a szerződőknek csaknem fele hétévesnél idősebb gépjárművet biztosít így be. A másik fontos tényező, amely befolyásolja az árakat, az önrész mértéke. Míg régebben a 10 százalék, de minimum 50 ezer forintos önrészű módozatokat kedvelték a legtöbben, most már egyre többen választanak minimum 100 ezer forintos önrészű cascókat, ezeknek a díja pedig körülbelül 10 százalékkal alacsonyabb.
A legfontosabb tényező a díjemelések hátterében persze mindig a kárhányadok alakulása. A casco esetében hagyományosan viszonylag magas a ráta, a biztosítási adó bevezetése óta az adóval diszkontálva 65-70 százalék körül alakul. Tavaly 67,15 milliárd forint volt a biztosítók cascós díjbevétele, de ebből csupán 58,4 milliárdot tarthattak meg, a többi ment az államhoz. A károk összege pedig tavaly meghaladta a 37,5 milliárd forintot. Az idei első negyedévben is csupán kismértékű javulás volt tavalyhoz képest, 58 százalékot mértek a biztosítási adó levonása után, de az első negyedév adatai – az éves, féléves gyakoriságú díjfizetések miatt – mindig jobbak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.