BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Ryanair modelljét másolja a Wizz Air

A Ryanair sikerszériáját „koppintó” Wizz Air még jelentős lemaradásban van a Nagy Testvértől, s úgy tűnik, a Brexiten ő veszíthet többet.

Nem véletlenül hívják a Wizz Airt Kelet-Közép-Európa „Ryanairjének”. A több mint húszéves múltra visszatekintő ír fapados légitársaság üzleti modellje mutatta a követendő példát a magyar gyökerű Wizz Air megalapításakor, amely hasonló sikersztorit futott be eddig, mint nyugati versenytársa. A követendő példa adott, és láthatóan van is hova fejlődnie a Wizz Airnek, hogyha akkorára akar nőni egyszer, mint a vetélytárs. Az utasforgalom tekintetében ugyanis a Ryanair mintegy ötször akkora, mint a magyar alapítású légitársaság: nemrég átlépte a 100 milliós álomhatárt a tizenkét hónap alatt szállított utasok számát tekintve. Természetesen a nagyobb utasforgalmat nagyobb flottával és nagyobb kapacitásokkal tudják csak kiszolgálni. A Ryanair flottája jelenleg már több mint 350 Boeingből, míg a Wizz Air flottája 71 darab Airbusból áll. De ez a szám dinamikusan növekedhet a következő években, a Wizz Air ugyanis azt tervezi, hogy A320-as gépeit A321-esekre cseréli le, így nyolc év múlva már szinte csak az új gépekből áll majd a légitársaság flottája. Ez pedig, kedvező működési környezet esetén, pozitívan hathat a cég teljesítményére. Az új gépekkel ugyanis több utast lehet szállítani, így az egy utasra eső költségek tovább csökkenhetnek.

Arról nem is beszélve, hogy a több utas több bevételt is jelent, így a Wizz Air elkezdhet felzárkózni az árbevétel területén is a Ryanairhez, előbbi vállalat egyébként kicsivel több mint 1,4 milliárd eurós árbevételt, míg utóbbi cég közel 6,5 milliárd eurós árbevételt ért el az előző üzleti évben. Az biztos, hogy érdemes belehúznia a Wizz Airnek, hiszen a Ryanair az előző üzleti évben több mint 1,2 milliárd eurós nettó eredményt, míg a magyar gyökerű fapados légitársaság 224 millió
eurós nettó eredményt produkált.

Persze nem mindenben másolja a Wizz Air a Ryanair példáját, előbbi légitársaság elsősorban Kelet-Közép-Európában, míg utóbbi Nyugat-Európában erős. Ez egyébként a jövőre vonatkozó kilátásokat figyelembe véve kifejezetten kedvező pozíció, ugyanis a régióban erős növekedésre számítanak a szakemberek. Nem véletlen tehát, hogy a Wizz Air menedzsmentje megerősítette a folyó évre vonatkozó növekedési várakozásait, és úgy számolnak, hogy 245–255 millió euró közötti nettó eredményt érhetnek el ebben az időszakban.

Ugyanakkor az elmúlt évek sikersztorija és az optimista várakozások ellenére a befektetők láthatóan elbizonytalanodtak, a brit népszavazás óta több mint 23 százalékot zuhant a Wizz Air árfolyama, és technikai alapon úgy tűnik, hogy lehet még tér lefelé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.