Hol tart most a nyugdíjbiztosítások piaca?
– Kicsivel több mint 200 ezernél. Tizenöt éven belül viszont 2,1 millió ember éri el a nyugdíjas kort, vagyis eddig csak a 10 százalékukat érte el a szakma. Ráadásul ebben a 200 ezerben benne vannak a nagyon kis összegű biztosítások is. Gyakran találkozunk olyan családokkal, amelyek vidáman újságolják, hogy már gondoskodtak az idős korukról, hiszen a munkáltató fizet egy minimális összeget az önkéntes nyugdíjpénztárba, emellett vettek egy 5 ezer forintos nyugdíjbiztosítást is. Ezek a pénzügyi termékek számottevő nyugdíj-kiegészítésre nem lesznek alkalmasak.
Mennyi lenne elegendő?
– Ma egy házaspárnak arra kell számítania, hogy 65 éves kora után még 20 évig él. Ha most havonta 250 ezer forintból élnek, a nyugdíjas éveikre legalább 48 millió forintot kellene összespórolniuk.
Miért nehéz eladni a biztosítást?
– Az emberek sokat hallanak arról, hogy romlik a demográfiai helyzet. Attól viszont, hogy elolvasnak egy újságcikket, még nem lépnek, inkább elhessegetik maguktól a problémát. Egyfajta védekező mechanizmus lép életbe náluk, azt gondolják, ha nem foglalkoznak a témával, nem érinti őket. Egy új neurológiai kutatás nemrég megállapította: a saját jövőbeni önmagunk olyan vadidegen nekünk, mint egy teljesen ismeretlen ember. Nem akarunk foglalkozni vele. A jelen felnagyított gondjai elsöpörnek. Pont ezért van szükség a miénkhez hasonló tanácsadó cégekre, hogy személyes konzultáción tájékoztassa az ügyfelet arról, milyen jövő vár rá. Ha most nem lépnek, 15-20 év múlva a jelenlegi probléma százszorosával szembesülhetnek.
Az mennyire nehezíti az öngondoskodás elterjedését, hogy sokan az állami nyugdíjra is számítanak?
– Az államnak is nyilván az az „A terve”, hogy lesz állami nyugdíj. Ahogy azonban az aktívak és inaktívak aránya az utóbbiak javára nő, egyre kevesebb bevétel jut egyes nyugdíjasokra, a helyettesítési ráta egyre kisebb lesz. A „B tervnek” most az új törvényi változások alapján a szülőtartás tűnik, vagyis az, hogy a nagykorú gyereknek kötelessége gondoskodni a rászoruló szüleiről. Szerintünk azonban ez nem működhet társadalmi szinten, hiszen sok szülőnek nincs gyereke, vagy egy gyerekre több szülő, nagyszülő jut, akikről képtelen lesz gondoskodni. Mi ezért hiszünk a „C tervben”, az öngondoskodásban.
Annak is több formája van. A sajtóban sokat támadják a nyugdíjbiztosításokat, hogy drágák a NYESZ-hez vagy az önkéntes nyugdíjpénztárhoz képest.
– A NYESZ csak akkor olcsó valójában, ha nem végeznek a számlán tranzakciókat, és csak annak ajánlható, aki nem fél a tőzsdétől vagy a befektetési alapok piacától. A nyugdíjpénztáraknak pedig a cafeteria-rendszer átalakítása most bevihet egy mélyütést. Sok pénztártagnak csak a munkáltatója fizet, ha jövőre emelkedik ennek az adó- és járulékterhe, a befizetések elmaradhatnak. Akinek fizet a munkáltatója, annak persze érdemes élni a lehetőséggel, de ez sokszor nem elég. A nyugdíjbiztosítás családok százezreinek kézenfekvő lehetőség.
Nagyon sok felmérés lát napvilágot arról, miért nem takarékoskodnak az emberek. Ezek többségéből az derül ki, nincs is rá pénzük. Velük mi lesz?
– A statisztikák szerint az emberek 30 százalékának tényleg nincs pénze, de ők nem is számítanak banki-biztosítói ügyfélkörnek, velük a szociális ellátórendszernek kell törődnie. Hatvan-hetven százalékuk esetében viszont a legtöbb esetben önbecsapás, hogy nincs pénze a saját jövőjére. Ez a réteg, amelynek jelentős része bérből-fizetésből él, egy tanácsadó segítségével tapasztalataink szerint könnyen ráébred, hogyan tudna a havi költéséből 8-10 százalékot teljesen fájdalommentesen megfogni. Sok háztartásban van pazarlás. Azt szoktuk javasolni: írják fel, mi az, amit kidobnak a kukába, és adják össze az árát. Akkor is sokan megdöbbennek, ha azt mondjuk: nézzék át a közüzemi számláikat, és adják össze a narancssárga alapon kimutatott, megspórolt tételeket. A rezsicsökkentéssel megtakarított összegből a legtöbb esetben könnyedén finanszírozható a nyugdíj-előtakarékosság.
Mennyire nehéz most értékesítőket találni?
– A szakmánk olyan nehéz, mint egy hatsávos úton szembe menni a forgalommal. Mindenhol azt hirdetik: költsd el a pénzed. Mi pedig azt hirdetjük: csak azt költsd el, ami megmarad, miután félretettél a jövőbeni kiadásaidra. Viszont minden nehézség ellenére biztosak vagyunk abban, hogy a hatalmas piac – különösen a nyugdíj-előtakarékosság iránti igény drámai növekedése – a jövőben is nagyon sok tehetséges embert vonz majd a pályára. A mi megítélésünk szerint a pénzügyi és biztosításközvetítői tevékenység nem csupán egy fontos szakma, hanem olyan hivatás, amelynek létjogosultsága napról napra nő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.